Eristyslasi ja eristämätön lasi risteilyaluksessa : lämpövirran vertailu
Pirttisalo, Joel (2019)
Pirttisalo, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Meyer Turku Oy, ja työ toteutettiin tutkimalla risteilyaluksessa olevia hytti-ikkunoiden ja parvekeovien ratkaisuja. Tavoitteena oli tehdä vertailevaa tutkimusta eristetyn ja eristämättömän lasirakenteen läpäisevästä lämpövirrasta eristysarvoja käyttäen.
Opinnäytetyössä tutkittiin Meyer Turku Oy:n sisäistä tietokantaa ja haastateltiin lasinvalmistajia. Tietoa kerättiin jo valmistuneista risteilyaluksista sekä tulevista projekteista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti laivasuunnittelua, lasin käyttöä risteilyaluksessa sekä lasin ominaisuuksien vaatimuksia. Tämän jälkeen tutkittiin eristysarvojen merkityksiä, joiden pohjalta työn tutkimus suoritettiin. Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään kohdeyritykselle saadut tulokset lämpövirran suuruudesta eri lämpötiloissa sekä tarkastellaan lämpövirran vaikutuksia risteilyaluksessa.
Tulosten avulla toimeksiantajalla on tietoa siitä, miten eristysarvot vaikuttavat risteilijän sisälämpötilaan. Työtä voidaan käyttää perustietona uusissa laivaprojekteissa. Työssä saatuja tuloksia voidaan vertailla uuden projektin arvoihin, ja niiden perusteella voidaan, nähdä ovatko eristysarvot mahdollisia tai kannattavia toteuttaa. The commissioner of this thesis was Meyer Turku Oy and purpose of this thesis was to examine cabin windows and balcony doors in a cruise ship. The target was to perform a comparing study between insulated and non-insulated glass structures and the effects of heat flow using insulation values.
The study methods used for this thesis were examining Meyer Turku Oy internal database and interviewing the personnel at Meyer and glass manufacturers. Information was gathered from finished cruise ships and from upcoming projects.
The theoretical part included cruise ship designing, use of glass in a cruise ship and the requirements of glass. After introducing these subjects, the examination of insulation values, in which the thesis is based, was made. As the result of this thesis, the results for heat flow in different temperatures are introduced. The effects of heat flow is then examined and analyzed.
The employer can use the results from this thesis as a base information on upcoming projects. The results work as a guideline for insulation values on upcoming projects and can be used when deciding are the insulation values efficient on the new projects. The values can be compared with the values and results that were discovered in this thesis.
Opinnäytetyössä tutkittiin Meyer Turku Oy:n sisäistä tietokantaa ja haastateltiin lasinvalmistajia. Tietoa kerättiin jo valmistuneista risteilyaluksista sekä tulevista projekteista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti laivasuunnittelua, lasin käyttöä risteilyaluksessa sekä lasin ominaisuuksien vaatimuksia. Tämän jälkeen tutkittiin eristysarvojen merkityksiä, joiden pohjalta työn tutkimus suoritettiin. Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään kohdeyritykselle saadut tulokset lämpövirran suuruudesta eri lämpötiloissa sekä tarkastellaan lämpövirran vaikutuksia risteilyaluksessa.
Tulosten avulla toimeksiantajalla on tietoa siitä, miten eristysarvot vaikuttavat risteilijän sisälämpötilaan. Työtä voidaan käyttää perustietona uusissa laivaprojekteissa. Työssä saatuja tuloksia voidaan vertailla uuden projektin arvoihin, ja niiden perusteella voidaan, nähdä ovatko eristysarvot mahdollisia tai kannattavia toteuttaa.
The study methods used for this thesis were examining Meyer Turku Oy internal database and interviewing the personnel at Meyer and glass manufacturers. Information was gathered from finished cruise ships and from upcoming projects.
The theoretical part included cruise ship designing, use of glass in a cruise ship and the requirements of glass. After introducing these subjects, the examination of insulation values, in which the thesis is based, was made. As the result of this thesis, the results for heat flow in different temperatures are introduced. The effects of heat flow is then examined and analyzed.
The employer can use the results from this thesis as a base information on upcoming projects. The results work as a guideline for insulation values on upcoming projects and can be used when deciding are the insulation values efficient on the new projects. The values can be compared with the values and results that were discovered in this thesis.