Seinäjoen Minimanin 20-35 -vuotiaille asiakkaille kohdistetettavan markkinointiviestinnän kehittäminen
Peltola, Janette (2019)
Peltola, Janette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Seinäjoen Minimanin markkinointiviestinnän kehittämiseksi 20–35-vuotiaille asiakkaille. Markkinointiviestintäsuunnitelman oli tarkoitus toimia yrityksen markkinointiviestinnän kehittämisen tukena sekä auttaa markkinoinnista vastaavien työtä.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa yritykselle markkinointiviestintään liittyvä asiakastutkimus. Ensin perehdyttiin kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseen. Tämän jälkeen yritykselle toteutettiin tutkimus, jonka avulla pyrittiin selvittämään, mitä viestintäkanavia nuoret kuluttajat käyttävät sekä millä perusteella he valitsevat ruokakaupan ostoksien tekemiseen. Toisena tavoitteena työssä oli niihin markkinointiviestinnän keinoihin perehtyminen, joilla nuoret kuluttajat tavoitetaan paremmin. Tavoitteena oli selvittää, mitä viestintäkanavia nuoret käyttävät, miten he käyttäytyvät eri viestintäkanavia käyttäessään sekä minkälaiset markkinointiviestinnän toimenpiteet heitä kiinnostavat. Kolmas tavoite oli markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin perehtyminen.
Tehty asiakastutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 249. Asiakastutkimus toimi pohjana koko työlle, ja sen avulla eri markkinointiviestinnän toimenpiteiden tärkeyttä pystyttiin korostamaan. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään tutkimuksen pohjalta valittuihin markkinointiviestinnän toimenpiteisiin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin.
Markkinointiviestinnän suunnitelmassa annetaan ehdotuksia eri viestintäkanavien sisältöön ja niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen liittyen. Henkilökohtaisen myyntityön osuudessa korostetaan myyntityön, jatkuvan kouluttamisen, sisäisen viestinnän sekä motivoimisen ja positiivisen palautteenannon tärkeyttä. Tapahtumamarkkinoinnin osiossa annetaan ehdotuksia tapahtumien teemoihin, toteutukseen ja markkinointiin liittyen. Lisäksi annetaan esimerkkejä, miten tapahtumien ja niiden järjestämisen onnistumista voidaan seurata ja mitata. Näille toimenpiteille annetaan esimerkkejä suunnitteluun, aikataulutukseen, toteutuksen seurantaan ja arviointiin liittyen.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa yritykselle markkinointiviestintään liittyvä asiakastutkimus. Ensin perehdyttiin kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseen. Tämän jälkeen yritykselle toteutettiin tutkimus, jonka avulla pyrittiin selvittämään, mitä viestintäkanavia nuoret kuluttajat käyttävät sekä millä perusteella he valitsevat ruokakaupan ostoksien tekemiseen. Toisena tavoitteena työssä oli niihin markkinointiviestinnän keinoihin perehtyminen, joilla nuoret kuluttajat tavoitetaan paremmin. Tavoitteena oli selvittää, mitä viestintäkanavia nuoret käyttävät, miten he käyttäytyvät eri viestintäkanavia käyttäessään sekä minkälaiset markkinointiviestinnän toimenpiteet heitä kiinnostavat. Kolmas tavoite oli markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin perehtyminen.
Tehty asiakastutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 249. Asiakastutkimus toimi pohjana koko työlle, ja sen avulla eri markkinointiviestinnän toimenpiteiden tärkeyttä pystyttiin korostamaan. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään tutkimuksen pohjalta valittuihin markkinointiviestinnän toimenpiteisiin sekä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin.
Markkinointiviestinnän suunnitelmassa annetaan ehdotuksia eri viestintäkanavien sisältöön ja niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen liittyen. Henkilökohtaisen myyntityön osuudessa korostetaan myyntityön, jatkuvan kouluttamisen, sisäisen viestinnän sekä motivoimisen ja positiivisen palautteenannon tärkeyttä. Tapahtumamarkkinoinnin osiossa annetaan ehdotuksia tapahtumien teemoihin, toteutukseen ja markkinointiin liittyen. Lisäksi annetaan esimerkkejä, miten tapahtumien ja niiden järjestämisen onnistumista voidaan seurata ja mitata. Näille toimenpiteille annetaan esimerkkejä suunnitteluun, aikataulutukseen, toteutuksen seurantaan ja arviointiin liittyen.