Lapsen ja vanhemman välinen kohtaaminen : Kokemuksia näkyväksi taidenäyttelyllä
Juhonen, Tuomas; Korhonen, Anna (2019)
Juhonen, Tuomas
Korhonen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhempien kokemuksia yhteisestä ajasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhteiskunnallisen ajattelun ja tietoisuuden lisääminen lasten ja vanhempien kohtaamisesta arjessa sekä läsnäolon merkityksestä.
Tutkimus toteutettiin keräämällä kokemuksia päiväkodissa lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kokemusten näkyväksi tekemiseksi koottiin taidenäyttely Hollolan kirjas-ton tiloihin kuntalaisten nähtäväksi. Tällä lisättiin kuntalaisten tietoutta sekä yhteiskunnallista ajattelua varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhempien yhteisestä ajasta. Tutkimustuloksista koostettiin yhteenveto päiväkodin vanhemmille ja henkilökunnalle. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää tutkimuksellisen opinnäytetyön elementtejä. Aineistonkeruumenetelmänä vanhemmilta käytettiin sähköistä verkkokyselyä. Lapsilta aineistonkeruussa käytettiin haastattelua ja toiminnallisia menetelmiä näkemysten selvittämiseksi.
Tutkimuksesta nousi esiin lasten kaipaavan vanhempien seuraa sekä vanhempien pitävän tärkeänä yhteistä aikaa lasten kanssa. Lapset kokivat vanhempien läsnäolon merkitykselliseksi ja turvalliseksi. Lapsille kohtaaminen, kuulluksi ja nähdyksi tuleminen ja yhdessä tekeminen ovat tärkeämpiä kuin se, mitä ollaan tekemässä. Vanhempien ansiotöiden ja kotitöiden luoma kiire luovat haasteita yhdessä oloon. Tutkimuk-sessa kävi ilmi vanhempien kokevan arjessa paljon kiirettä, joka heijastuu lapsiin. Kiire aiheuttaa väsymystä, joka näyttäytyy lasten ja vanhempien vuorovaikutukseen heikentyvänä läsnäolona ja kohtaamisena.
Tutkimus toteutettiin keräämällä kokemuksia päiväkodissa lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kokemusten näkyväksi tekemiseksi koottiin taidenäyttely Hollolan kirjas-ton tiloihin kuntalaisten nähtäväksi. Tällä lisättiin kuntalaisten tietoutta sekä yhteiskunnallista ajattelua varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhempien yhteisestä ajasta. Tutkimustuloksista koostettiin yhteenveto päiväkodin vanhemmille ja henkilökunnalle. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää tutkimuksellisen opinnäytetyön elementtejä. Aineistonkeruumenetelmänä vanhemmilta käytettiin sähköistä verkkokyselyä. Lapsilta aineistonkeruussa käytettiin haastattelua ja toiminnallisia menetelmiä näkemysten selvittämiseksi.
Tutkimuksesta nousi esiin lasten kaipaavan vanhempien seuraa sekä vanhempien pitävän tärkeänä yhteistä aikaa lasten kanssa. Lapset kokivat vanhempien läsnäolon merkitykselliseksi ja turvalliseksi. Lapsille kohtaaminen, kuulluksi ja nähdyksi tuleminen ja yhdessä tekeminen ovat tärkeämpiä kuin se, mitä ollaan tekemässä. Vanhempien ansiotöiden ja kotitöiden luoma kiire luovat haasteita yhdessä oloon. Tutkimuk-sessa kävi ilmi vanhempien kokevan arjessa paljon kiirettä, joka heijastuu lapsiin. Kiire aiheuttaa väsymystä, joka näyttäytyy lasten ja vanhempien vuorovaikutukseen heikentyvänä läsnäolona ja kohtaamisena.