Itseohjautuvuus lastensuojelun tiimityössä
Reijonen, Eeva; Sinkko, Liisa (2019)
Reijonen, Eeva
Sinkko, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia itseohjautuvuutta lastensuojelun tiimityön näkökulmasta. Opinnäytetyön kehittämistehtävässä oli tarkoitus saada käytännön työn näkökulmia itseohjautuvuuteen. Opinnäytetyön tavoite oli itseohjautuvuuden vahvistuminen lastensuojelun tiimityössä yhteistoiminnallisesti oppien. Opinnäytetyössä perehdyttiin ensiksi huolellisesti tutkittavista ilmiöistä olevaan kotimaiseen ja kansainväliseen teoriatietoon ja tutkimuskirjallisuuteen. Seuraavaksi tätä teoriatietoa jaettiin kehittymispäivässä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin toimintatutkimuksen elementtejä ja menetelmiä, ryhmämessuja ja näyttelykävelyä. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin pitämällä kehittymispäivä Messupäivä Suhdelo, jonka aiheena oli itseohjautuvuuden vahvistuminen lastensuojelun tiimityössä. Kehittymispäivään osallistui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (EKSOTE) lastensuojelun työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kehittymispäivään osallistuneiden messupöydissä tekemistä koosteista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tutkimustulokset olivat, että Itseohjautuvan tiimin jäsen tarvitsi ymmärryksen siitä, että työvälineinä lastensuojelutyössä olivat oma persoona ja tiimi. Tiimin itseohjautuvuutta edisti tietoisuus tiimityöstä ja selkeät organisaatio-odotukset. Asiakasta hyödytti itseohjautuvan tiimin suorituskeskeisyys sekä tiimin ja asiakkaiden väliset keskinäiset yhteistyösuhteet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että puhuttaessa itseohjautuvuudesta lastensuojelun tiimityössä tuli samalla puhua itseorganisoitumisesta. Tiimityötä kehitettäessä tarvittaisiin ymmärrystä ja puhetta itseohjautuvuuden ja itseorganisoitumisen ilmiöistä. Lisäksi tarvittaisiin lastensuojelun ydintehtävän, ihmissuhteita rakentavan ja ylläpitävän sekä suhdeperusteisen lastensuojelutyön ymmärtämistä ja halua toimia niiden mukaisesti. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin uutta, itseohjautuvissa ja oppivissa tiimeissä toteutettavaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoa. Tähän voisi ottaa mukaan liiketalouden tiimityön ja työelämän osaamista. Tällä koulutusohjelmalla vahvistettaisiin tulevaisuuden ammattilaisten osaamista.
Tämän opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin toimintatutkimuksen elementtejä ja menetelmiä, ryhmämessuja ja näyttelykävelyä. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin pitämällä kehittymispäivä Messupäivä Suhdelo, jonka aiheena oli itseohjautuvuuden vahvistuminen lastensuojelun tiimityössä. Kehittymispäivään osallistui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (EKSOTE) lastensuojelun työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kehittymispäivään osallistuneiden messupöydissä tekemistä koosteista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tutkimustulokset olivat, että Itseohjautuvan tiimin jäsen tarvitsi ymmärryksen siitä, että työvälineinä lastensuojelutyössä olivat oma persoona ja tiimi. Tiimin itseohjautuvuutta edisti tietoisuus tiimityöstä ja selkeät organisaatio-odotukset. Asiakasta hyödytti itseohjautuvan tiimin suorituskeskeisyys sekä tiimin ja asiakkaiden väliset keskinäiset yhteistyösuhteet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että puhuttaessa itseohjautuvuudesta lastensuojelun tiimityössä tuli samalla puhua itseorganisoitumisesta. Tiimityötä kehitettäessä tarvittaisiin ymmärrystä ja puhetta itseohjautuvuuden ja itseorganisoitumisen ilmiöistä. Lisäksi tarvittaisiin lastensuojelun ydintehtävän, ihmissuhteita rakentavan ja ylläpitävän sekä suhdeperusteisen lastensuojelutyön ymmärtämistä ja halua toimia niiden mukaisesti. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin uutta, itseohjautuvissa ja oppivissa tiimeissä toteutettavaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoa. Tähän voisi ottaa mukaan liiketalouden tiimityön ja työelämän osaamista. Tällä koulutusohjelmalla vahvistettaisiin tulevaisuuden ammattilaisten osaamista.