Ostolaskujärjestelmän hankintaprojektin esiselvitys
Aaltonen, Samu (2019)
Aaltonen, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013514
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli ostolaskujärjestelmän muutosprojektin lähtötilanteen analyysia Yritys X:ssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa nykyisen ostolaskuprosessin ominaisuuksia sekä ostolaskujärjestelmän käyttäjien odotuksia koskien tulevaa hankintaprojektia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen kappale käsittelee digitaalisen taloushallinnon järjestelmiä sekä uuden järjestelmän käyttöönottoprojektin toteutusta. Toisessa kappaleessa perehdytään ostoreskontran rooliin osana kirjanpitoa sekä avataan ostolaskuprosessi kokonaisuudessaan. Empiirisessä osiossa esitellään toimeksiantajayrityksen nykyinen ostolaskuprosessi, jonka jälkeen käydään läpi tutkimustulokset ja niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää. Haastattelujen pohjalta saatiin selville haastateltavien ajatuksia ja kokemuksia nykyisestä ostolaskuprosessista ja sen haasteista.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että nykyisessä ostolaskuprosessissa on useampia ostolaskujen käsittelyä hidastavia tekijöitä. Johtopäätöksenä voitiin todeta nykyisen ostolaskuprosessin olevan ajoittain kankea ja työläs sekä ostolaskujen käsittelyjärjestelmän olevan hieman vanhanaikainen. Valtaosa haastateltavista koki muutoksen olevan tervetullut ja tarpeellinen asia toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen kappale käsittelee digitaalisen taloushallinnon järjestelmiä sekä uuden järjestelmän käyttöönottoprojektin toteutusta. Toisessa kappaleessa perehdytään ostoreskontran rooliin osana kirjanpitoa sekä avataan ostolaskuprosessi kokonaisuudessaan. Empiirisessä osiossa esitellään toimeksiantajayrityksen nykyinen ostolaskuprosessi, jonka jälkeen käydään läpi tutkimustulokset ja niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää. Haastattelujen pohjalta saatiin selville haastateltavien ajatuksia ja kokemuksia nykyisestä ostolaskuprosessista ja sen haasteista.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että nykyisessä ostolaskuprosessissa on useampia ostolaskujen käsittelyä hidastavia tekijöitä. Johtopäätöksenä voitiin todeta nykyisen ostolaskuprosessin olevan ajoittain kankea ja työläs sekä ostolaskujen käsittelyjärjestelmän olevan hieman vanhanaikainen. Valtaosa haastateltavista koki muutoksen olevan tervetullut ja tarpeellinen asia toimeksiantajayritykselle.