Tarinat osaksi yrityksen Instagram-viestintää palvelumuotoilun keinoin
Hietala, Noora (2019)
Hietala, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013459
Tiivistelmä
Tämän hetken ajankohtaisimpia ominaisuuksia sosiaalisessa mediassa ovat lyhyet stories-toiminnot, joiden on tarkoitus nimensä mukaisesti kertoa yksittäisen henkilön tai yrityksen tarinaa. Stories-videoiden alkuperäinen idea on lähtöisin Snapchatista, mutta samankaltaiset toiminnot ovat tarjolla Instagramissa, WhatsAppissa sekä Facebookissa. Tarinoiden on tarkoitus tarjota autenttista, viimeistelemättömämpää ja ”tässä hetkessä” -kuvattua sisältöä. Markkinoinnillisesta näkökulmasta avainasemassa on tapa, jolla yrityksen tarinaa voidaan kertoa visuaalisin keinoin. Tämä kehittämistyö rajattiin koskemaan Instagramia ja sen Stories-ominaisuutta.
Kohdeyrityksenä opinnäytetyössä on vantaalainen ravintola-alan perheyritys Pingviini Night & Street Bar. Yrityksen ongelmakohta oli Instagram-kanavan sisällöntuotannon vaikeus sekä harva päivitysväli. Lähtötilanteessa yrityksellä ei ollut sosiaalisen median suunnitelmaa tai kirjoitettua strategiaa. Kehittämistyön tavoitteeksi muodostui tarinoiden tuominen osaksi yrityksen Instagram-kanavan viestintää sekä ratkaisun löytäminen siihen, miten pienyrityksessä voitaisiin toteuttaa sosiaalisen median viestintää suunnitelmallisemmin, kun sille ei ole varattu ylimääräisiä resursseja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tarinankerronnasta, tarinallistamisesta sekä heimoutumisesta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa hyödynnettiin Moritzin palvelumuotoiluprosessia. Ymmärysvaiheessa suoritettiin asiantuntijahaastattelu, jonka aiheena olivat nuoret aikuiset sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmää tutkittiin havainnoimalla kohderyhmän Instagram-tarinoiden sisältöä. Havainnoinnin tueksi kohderyhmää haastateltiin. Ymmärrysvaiheessa kerätty tieto kiteytettiin strategiseksi suunnaksi Affinity Diagram -menetelmän avulla. Ideointivaiheessa hyödynnettiin Anne Kalliomäen Stooripuu-menetelmää yrityksen ydintarinan määrittelyssä. Ydintarinaan liittyvät teemat avattiin sanallisesti ja suunniteltiin, miten ne näkyvät yrityksen Instagram-viestinnässä. Suunnitelmallisempaa sosiaalisen median viestintää varten etsittiin pienyrityksen tarpeisiin sopivat tarinankerronnan työkalut sekä laadittiin sosiaalisen median päivityskalenteri. Tämän jälkeen yritykselle määriteltyä ydintarinan mukaista tarinaa protoiltiin Instagram Stories -ominaisuuden avulla kohderyhmälle.
Kehittämistyö vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Palvelumuotoiluprosessissa hankitun asiakasymmärryksen sekä ideointivaiheen avulla määriteltiin yrityksen Instagram-viestintää koskeva ohjeistus. Yrityksen ydintarinan teemojen pohjalta laadittiin sosiaalisen median päivityskalenteri, jolla voidaan tehdä yrityksen sosiaalisen median päivittämisestä suunnitelmallisempaa.
Kohdeyrityksenä opinnäytetyössä on vantaalainen ravintola-alan perheyritys Pingviini Night & Street Bar. Yrityksen ongelmakohta oli Instagram-kanavan sisällöntuotannon vaikeus sekä harva päivitysväli. Lähtötilanteessa yrityksellä ei ollut sosiaalisen median suunnitelmaa tai kirjoitettua strategiaa. Kehittämistyön tavoitteeksi muodostui tarinoiden tuominen osaksi yrityksen Instagram-kanavan viestintää sekä ratkaisun löytäminen siihen, miten pienyrityksessä voitaisiin toteuttaa sosiaalisen median viestintää suunnitelmallisemmin, kun sille ei ole varattu ylimääräisiä resursseja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tarinankerronnasta, tarinallistamisesta sekä heimoutumisesta.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa hyödynnettiin Moritzin palvelumuotoiluprosessia. Ymmärysvaiheessa suoritettiin asiantuntijahaastattelu, jonka aiheena olivat nuoret aikuiset sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmää tutkittiin havainnoimalla kohderyhmän Instagram-tarinoiden sisältöä. Havainnoinnin tueksi kohderyhmää haastateltiin. Ymmärrysvaiheessa kerätty tieto kiteytettiin strategiseksi suunnaksi Affinity Diagram -menetelmän avulla. Ideointivaiheessa hyödynnettiin Anne Kalliomäen Stooripuu-menetelmää yrityksen ydintarinan määrittelyssä. Ydintarinaan liittyvät teemat avattiin sanallisesti ja suunniteltiin, miten ne näkyvät yrityksen Instagram-viestinnässä. Suunnitelmallisempaa sosiaalisen median viestintää varten etsittiin pienyrityksen tarpeisiin sopivat tarinankerronnan työkalut sekä laadittiin sosiaalisen median päivityskalenteri. Tämän jälkeen yritykselle määriteltyä ydintarinan mukaista tarinaa protoiltiin Instagram Stories -ominaisuuden avulla kohderyhmälle.
Kehittämistyö vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Palvelumuotoiluprosessissa hankitun asiakasymmärryksen sekä ideointivaiheen avulla määriteltiin yrityksen Instagram-viestintää koskeva ohjeistus. Yrityksen ydintarinan teemojen pohjalta laadittiin sosiaalisen median päivityskalenteri, jolla voidaan tehdä yrityksen sosiaalisen median päivittämisestä suunnitelmallisempaa.