Verkkosivun näkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnin avulla: Case Yritys X
Eerola, Kristina (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eerola, Kristina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa Yritys X:n verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa teknisen hakukoneoptimoinnin avulla. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin projektina Yritys X:lle. Kehittämistehtävän hyötyinä Yritys X:n verkkosivuston kävijämäärää saatiin lisättyä ja orgaaninen liikenne eli luonnolliset haut kasvoivat. Teknisellä optimoinnilla varmistettiin, että verkkosivusto vastaa teknisiltä ominaisuuksilta hakukoneiden ja käyttäjien vaatimuksia. Sivuston teknisiä sisältöjä parannettiin niin, että Yritys X:n verkkosivuston tekstisisällöt, metatiedot, linkit, otsikot ja sivustonrakenne ovat laadukkaita ja helposti löydettävissä. Opinnäytetyön ohella toteutettiin myös avainsana-analyysi. Opinnäytetyö rakentuu hakukonemarkkinoinnista, hakukoneoptimoinnista, hakukoneoptimoinnin kehityksestä ja hakukoneoptimoinnin jatkokehityksestä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Google Analytics ohjelmaa sekä muita internet-tiedonkeruupalveluita.
Hakukoneoptimointia toteutettiin marraskuusta 2018 alkaen ja tuloksia tarkasteltiin maaliskuuhun 2019 saakka. Hakukoneoptimoinnin kehitystä tarkasteltiin jatkuvasti niin päivä-, viikko- ja kuukausitasolla Google Analyticsistä saatavan datan perusteella.
Opinnäytetyö osoitti, että teknisen hakukoneoptimoinnin avulla Yritys X:n verkkosivujen löydettävyys parantui, minkä seurauksena myös kävijämäärä saatiin kasvuun. Hakukoneoptimointia tulee jatkaa säännöllisesti myös jatkossa osana nettisivujen kehittämistä. Kehittämisehdotuksena Yritys X:n olisi jatkossa hyödynnettävä enemmän maksullista hakukonemainontaa.
Hakukoneoptimointia toteutettiin marraskuusta 2018 alkaen ja tuloksia tarkasteltiin maaliskuuhun 2019 saakka. Hakukoneoptimoinnin kehitystä tarkasteltiin jatkuvasti niin päivä-, viikko- ja kuukausitasolla Google Analyticsistä saatavan datan perusteella.
Opinnäytetyö osoitti, että teknisen hakukoneoptimoinnin avulla Yritys X:n verkkosivujen löydettävyys parantui, minkä seurauksena myös kävijämäärä saatiin kasvuun. Hakukoneoptimointia tulee jatkaa säännöllisesti myös jatkossa osana nettisivujen kehittämistä. Kehittämisehdotuksena Yritys X:n olisi jatkossa hyödynnettävä enemmän maksullista hakukonemainontaa.