Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma Patuá Finlandille
Heinonen, Miina (2019)
Heinonen, Miina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913372
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on jo tuttu käsite yrityksille, ja siihen panostetaan jatkuvasti enemmän. Sosiaalinen media sisällytetään jo markkinointistrategiaan melko yleisesti, tai sille tehdään kokonaan oma strategiansa. Pienten yritysten sosiaalisen median tilit saattavat jäädä kuitenkin toissijaiseksi, eikä suunnitteluun välttämättä panosteta riittävästi.
Patuá Finland on portugalilaisen perheyrityksen omistama urheiluvaate- ja -asustemerkki, jota tuo maahan suomalainen kosmetologiyrittäjä. Aikaa ja resursseja sosiaalisen median tarkempaan suunnitteluun sekä julkaisuihin on rajallisesti, jonka vuoksi opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Patuá Finlandille. Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma auttaa maahantuojaa julkaisuiden suunnittelussa sekä ajoittamisessa, ja opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia sekä Facebookille että Instagramille. Työssä tutustutaan myös ajankohtaiseen vaikuttajamarkkinoinnin aiheeseen, joka on yksi kehittämissuunnitelman osa-alue.
Työn tietoperustassa käsitellään sosiaalisen median trendejä yleisesti, sekä Facebookia ja Instagramia alustoina. Tietoperusta käsittelee myös vaikuttajamarkkinointia sekä sen sisällyttämistä markkinointistrategiaan, jonka jälkeen käsitellään Patuá Finlandille oleellisimpia strategiamalleja sekä työkaluja sosiaalisen median suunnittelua varten. Itse sosiaalisen median kehittämissuunnitelma on opinnäytetyöni liitteenä. Keskeisiä lähteitä ovat erilaiset sosiaalista mediaa ja sen strategiaa käsittelevät verkkosivustot sekä kirjallisuus.
Kehittämissuunnitelmassa on kehittämisehdotuksia ja siinä esitellään erilaisia esimerkkipäivityksiä. Patuá Finlandille luotiin viikkokohtainen julkaisukalenteri, jonka pohjalta voidaan jatkossa suunnitella lisää vastaavaa sisältöä. Lisäksi suunnitelmasta löytyy työkalut, jotka helpottavat mitattavuutta sosiaalisessa mediassa ja onnistumista sen käytössä.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2019, ja se valmistui kevään aikana.
Patuá Finland on portugalilaisen perheyrityksen omistama urheiluvaate- ja -asustemerkki, jota tuo maahan suomalainen kosmetologiyrittäjä. Aikaa ja resursseja sosiaalisen median tarkempaan suunnitteluun sekä julkaisuihin on rajallisesti, jonka vuoksi opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Patuá Finlandille. Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma auttaa maahantuojaa julkaisuiden suunnittelussa sekä ajoittamisessa, ja opinnäytetyö sisältää kehittämisehdotuksia sekä Facebookille että Instagramille. Työssä tutustutaan myös ajankohtaiseen vaikuttajamarkkinoinnin aiheeseen, joka on yksi kehittämissuunnitelman osa-alue.
Työn tietoperustassa käsitellään sosiaalisen median trendejä yleisesti, sekä Facebookia ja Instagramia alustoina. Tietoperusta käsittelee myös vaikuttajamarkkinointia sekä sen sisällyttämistä markkinointistrategiaan, jonka jälkeen käsitellään Patuá Finlandille oleellisimpia strategiamalleja sekä työkaluja sosiaalisen median suunnittelua varten. Itse sosiaalisen median kehittämissuunnitelma on opinnäytetyöni liitteenä. Keskeisiä lähteitä ovat erilaiset sosiaalista mediaa ja sen strategiaa käsittelevät verkkosivustot sekä kirjallisuus.
Kehittämissuunnitelmassa on kehittämisehdotuksia ja siinä esitellään erilaisia esimerkkipäivityksiä. Patuá Finlandille luotiin viikkokohtainen julkaisukalenteri, jonka pohjalta voidaan jatkossa suunnitella lisää vastaavaa sisältöä. Lisäksi suunnitelmasta löytyy työkalut, jotka helpottavat mitattavuutta sosiaalisessa mediassa ja onnistumista sen käytössä.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2019, ja se valmistui kevään aikana.