Golfmatka Hollantiin - harrastematkapaketin tuotteistaminen
Ahola, Emma (2019)
Ahola, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913355
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida, suunnitella ja tuottaa kannattava ja houkutteleva valmismatkapaketti toimeksiantaja Amazing Travels Oy:lle. Valmismatka toteutettiin toukokuussa 2019. Tarkoituksena oli luoda golfpelimatka, joka vastasi toimeksiantajan antamia reunaehtoja, laatustandardeja ja asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Samalla toimeksiantaja sai listoilleen uuden kohteen.
Tuotteistamisen tukena käytettiin kirjallisuutta matkailusta, elämysmatkailusta, matkailututkimuksista, matkailuyrityksen tuotekehityksestä, matkailupalvelun tuotteistamisesta, liikuntamatkailusta, matkailun ohjelmapalveluista ja golfista. Tärkeimpinä teemoina pidettiin harrastematkailua ja konseptointia. Työ tehtiin yhteistyössä Amazing Travels Oy:n kanssa. He tekivät lopulliset päätökset heille toimitetuista ehdotuksista, sekä ohjeistivat tarvittaessa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin net scouting -menetelmää kilpailijoiden tarjonnan selvitykseen. Tuloksia analysoitiin purkamalla net scouting -taulukko. Net scoutingin tuloksista tehtiin aineistonanalyysi. Aineistoanalyysia hyödynnettiin matkan ideoinnissa ja suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi golfmatkapaketti. Pelimatkaan sisältyi päiväkohtainen matkaohjelma, informaatiokirje kohteesta, tuotekortti, mainos, majoitus, aamiainen, golf, lisäpalvelut, sekä lennot ja kuljetukset. Lisäksi toimeksiantajalle toimitettiin alustava tulosbudjetti. Pelimatka suunniteltiin myytäväksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuotteistamisen tuloksena syntynyttä matkapaketin pohjaa ja koottuja kontakteja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön avulla tehtiin uuden kohteen kartoitus ja kontaktointi, mikä vähentää toimeksiantajan työmäärää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön avulla nousi esille muutamia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Parantaakseen tunnettavuuttaan Amazing Travels Oy olisi kannattavaa tuottaa asiakaskyselyn uusille asiakkailleen kartoittaakseen tarpeet. Kyselyn pohjalta Amazing Travels Oy olisi kannattavaa ottaa valikoimiinsa uusia lajeja. Helpottaakseen omaa työtään toimeksiantajan olisi kannattavaa tuottaa itselleen helposti täytettävät dokumenttipohjat esimerkiksi tarjouspyyntöjä varten. Amazing Travels Oy olisi kannattavaa pitää päivitettyä kirjaa räätälöityjen matkojen majoitusvaihtoehdoista. The purpose of this functional thesis was to create ideas, design and produce a package holiday for the commissioner Amazing Travels Oy. The package holiday was completed in May 2019. The purpose was to create a golf package holiday that met the commissioner’s boundary conditions, quality standards and customer needs and expectations. At the same time, the commissioner received a new item on their lists. The objective was to make the package to profitable and attractive.
The theoretical framework on tourism, experience tourism, tourism research, product development of the tourism company, productisation of the tourism service, sports tourism, tourism program services and golf was used to support the productisation. The thesis was carried out in co-operation with commissioner and the CEO of Amazing Travels Oy. The CEO and commissioner gave the conditions. They made the final decisions on the proposals submitted to them, and gave instructions when necessary. The net scouting method was used as the data collection method. Results were analyzed and a analysis of the content was performed. Analysis of the content was utilized in designing and planning the golf package.
As a result of the thesis, a golf package, which only lacked commercialization, was created. The golf package included a daily travel plan, an information letter about the destination, a product card, advertising, accommodation, breakfast, golf, ancillary services, flights and transport. In addition, a preliminary result budget was provided to the commissioner. The golf package was planned for sale. The commissioner can take advantage of the package and the gathered contacts in the future as a result of the productisation. The thesis was used for mapping and contacting the new destination, which will reduce the commissioner’s workload in the future.
With the help of the thesis, a few development proposals were gathere. To enhance its visibility, Amazing Travels Oy could produce a customer survey for new customers to identify needs. Based on the survey, Amazing Travels Oy could include new sport activities in its assortment. In order to facilitate his own work, the commissioner could provide himself with easy-to-fill document templates on, for example, call for offers. Amazing Travels Oy could keep an updated book of accommodation options for customized tours.
Tuotteistamisen tukena käytettiin kirjallisuutta matkailusta, elämysmatkailusta, matkailututkimuksista, matkailuyrityksen tuotekehityksestä, matkailupalvelun tuotteistamisesta, liikuntamatkailusta, matkailun ohjelmapalveluista ja golfista. Tärkeimpinä teemoina pidettiin harrastematkailua ja konseptointia. Työ tehtiin yhteistyössä Amazing Travels Oy:n kanssa. He tekivät lopulliset päätökset heille toimitetuista ehdotuksista, sekä ohjeistivat tarvittaessa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin net scouting -menetelmää kilpailijoiden tarjonnan selvitykseen. Tuloksia analysoitiin purkamalla net scouting -taulukko. Net scoutingin tuloksista tehtiin aineistonanalyysi. Aineistoanalyysia hyödynnettiin matkan ideoinnissa ja suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi golfmatkapaketti. Pelimatkaan sisältyi päiväkohtainen matkaohjelma, informaatiokirje kohteesta, tuotekortti, mainos, majoitus, aamiainen, golf, lisäpalvelut, sekä lennot ja kuljetukset. Lisäksi toimeksiantajalle toimitettiin alustava tulosbudjetti. Pelimatka suunniteltiin myytäväksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuotteistamisen tuloksena syntynyttä matkapaketin pohjaa ja koottuja kontakteja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön avulla tehtiin uuden kohteen kartoitus ja kontaktointi, mikä vähentää toimeksiantajan työmäärää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön avulla nousi esille muutamia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Parantaakseen tunnettavuuttaan Amazing Travels Oy olisi kannattavaa tuottaa asiakaskyselyn uusille asiakkailleen kartoittaakseen tarpeet. Kyselyn pohjalta Amazing Travels Oy olisi kannattavaa ottaa valikoimiinsa uusia lajeja. Helpottaakseen omaa työtään toimeksiantajan olisi kannattavaa tuottaa itselleen helposti täytettävät dokumenttipohjat esimerkiksi tarjouspyyntöjä varten. Amazing Travels Oy olisi kannattavaa pitää päivitettyä kirjaa räätälöityjen matkojen majoitusvaihtoehdoista.
The theoretical framework on tourism, experience tourism, tourism research, product development of the tourism company, productisation of the tourism service, sports tourism, tourism program services and golf was used to support the productisation. The thesis was carried out in co-operation with commissioner and the CEO of Amazing Travels Oy. The CEO and commissioner gave the conditions. They made the final decisions on the proposals submitted to them, and gave instructions when necessary. The net scouting method was used as the data collection method. Results were analyzed and a analysis of the content was performed. Analysis of the content was utilized in designing and planning the golf package.
As a result of the thesis, a golf package, which only lacked commercialization, was created. The golf package included a daily travel plan, an information letter about the destination, a product card, advertising, accommodation, breakfast, golf, ancillary services, flights and transport. In addition, a preliminary result budget was provided to the commissioner. The golf package was planned for sale. The commissioner can take advantage of the package and the gathered contacts in the future as a result of the productisation. The thesis was used for mapping and contacting the new destination, which will reduce the commissioner’s workload in the future.
With the help of the thesis, a few development proposals were gathere. To enhance its visibility, Amazing Travels Oy could produce a customer survey for new customers to identify needs. Based on the survey, Amazing Travels Oy could include new sport activities in its assortment. In order to facilitate his own work, the commissioner could provide himself with easy-to-fill document templates on, for example, call for offers. Amazing Travels Oy could keep an updated book of accommodation options for customized tours.