Skolkuratorn i förskolan - en framtidsvision
Elenius, Eva-Kia (2019)
Elenius, Eva-Kia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913293
Tiivistelmä
Utgångspunkten i arbetet ligger i ett personligt intresse, i socionomens behörighet som skolkurator samt i skolkuratorns breda arbetsfält med barn och unga i alla åldrar. Med av-stamp i lagen om elev - och studerandevård och den förnyade lagen om grundläggande utbildning avgränsas arbetet till skolkuratorns arbete i förskolan. Examensarbetets fråge-ställning är “ hur syns ett socialpedagogiskt förhållningssätt i arbetet som skolkurator i för-skolan? ”. Arbetet genomförs för Esbo stads svenska bildningstjänster, svenskspråkiga förskolor. Syftet med arbetet är att belysa skolkuratorns arbete i förskolan ur ett socialpe-dagogiskt perspektiv. I enlighet med uppdragsgivarens önskemål strävar arbetet även efter att lyfta fram skolkuratorernas tankar kring utvecklingen av arbetet i förskolorna. Den teoretiska referensramen lyfter fram ett socialpedagogiskt förhållningssätt ur teman som in-klusion, förebyggande arbete och arbete med nätverk som belyses av litteratur av Bent Madsen, Christer Cederlund & Stig - Arne Berglund samt Lisbeth Eriksson & Ann - Marie Markström. Undersökningen bygger på en fokusgruppintervju med fyra kuratorer med erfarenhet av arbete i förskolor. Som grund för intervjun fungerade en s.k. intervjuguide. Då det visade sig att arbetet i förskolorna ännu håller på att formas låg tonvikten i inter-vjun på hur kuratorerna tänkte att arbetet kunde se ut i framtiden. Innehållsanalysen tog samma fokus, på en “framtidsvision” där utvecklingsmöjligheter och behov lyfts fram. Arbetet blev därmed något av en framtidsstudie. Resultatet visar att man önskar kunna bekanta sig med grupperna och familjerna redan från förskolan. Med gruppen kunde man t.ex. arbeta med program som ökar social och emotionell kompetens, vilket stöder grupp-dynamik och samvaro. Man såg även en framtid där man är mer konsultativ gentemot per-sonalen på förskolorna och där samarbetet med specialbarnträdgårdsläraren särskilt kunde utvecklas. För att nå denna framtid krävs främst mera resurser och att samarbetet och roller inom förskolorna förtydligas. Man behöver även prioritera annorlunda och gå mot ett mera förebyggande grupporienterat arbetssätt. Ur denna framtid kan särskilt en slutsats dras. Kuratorerna lyfter fram en framtid där man önskar följa gruppen och familjen redan från början. Man sätter därmed ett värde på att skifta fokus – från att koncentrera sig på den enskilda individen till att sätta mer fokus på gruppen och gemenskapen. Det om något är socialpedagogiskt.