Pankkifuusion syyt ja seuraukset
Peuhkuri, Katri (2019)
Peuhkuri, Katri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913285
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan pankkifuusioiden syitä ja seurauksia. Pankkifuusiolla tarkoi-tetaan kahden tai useamman pankin yhdistymistä, jolloin muodostetaan uusi pankki vanhat toimipisteet säilyttäen. Tavoitteena fuusioilla on turvata pankkikonttoreiden pal-velukyky kannattavasti, ja näin pystytään tarjoamaan asiakkaille laajin mahdollinen valikoima palveluita ja säilyttämään seutukunnan elinvoimaisuus. Fuusion toteutumi-sesta päättävät pankin omistaja-asiakkaat. Työn tavoitteena on tutkia ja selittää, mitä hyötyjä fuusioitumisesta on ja miksi ihmiset vastustavat näitä pankkikonttoreiden säi-lymisen ja palvelutarjonnan turvaamisen kannalta välttämättömiä toimia.
Jotta ymmärtää, mitä hyötyjä fuusioitumisista saadaan, tulee ymmärtää finanssialan murroksen taustat ja sen tuomat haasteet, ja näihin muutoksiin työn ensimmäinen kappale keskittyy. Aineistonkeruuprosessissa tärkeimmiksi lähteiksi nousivat finans-sialan toimijoiden julkaisemat tutkimukset ja dokumentit sekä kaksi suoritettua teema-haastattelua. Työllä ei virallista toimeksiantajaa ole, työ on toteutettu yhteistyössä kah-den OP Ryhmän pankkikonttorin toimitusjohtajan kanssa.
Työssä perehdytään kahteen fuusioprosessiin, toisessa fuusiohanke on kariutunut ja toisessa toteutunut. Näitä kahta pankkia ja niiden kannattavuutta tutkitaan tunnusluku-jen avulla, sekä pohditaan fuusioprosessin vaikutusta tunnuslukuihin. Psykologisten julkaisujen kautta selitetään, mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa ilmennyt aktiivi-nen muutosvastarinta, ja mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa huomattu muutos-myönteisyys.
Tutkimuksen mukaan pankin johdon ja asiakaskunnan välinen avoin ja sujuva kom-munikointi on erityisen tärkeää fuusiohankkeen toteutumiseksi. Osuuskunnan jäsenille tulee kertoa, miksi muutos on tarpeellinen ja miten asiakaskunta hyötyy fuusion toteu-tumisesta.
Jotta ymmärtää, mitä hyötyjä fuusioitumisista saadaan, tulee ymmärtää finanssialan murroksen taustat ja sen tuomat haasteet, ja näihin muutoksiin työn ensimmäinen kappale keskittyy. Aineistonkeruuprosessissa tärkeimmiksi lähteiksi nousivat finans-sialan toimijoiden julkaisemat tutkimukset ja dokumentit sekä kaksi suoritettua teema-haastattelua. Työllä ei virallista toimeksiantajaa ole, työ on toteutettu yhteistyössä kah-den OP Ryhmän pankkikonttorin toimitusjohtajan kanssa.
Työssä perehdytään kahteen fuusioprosessiin, toisessa fuusiohanke on kariutunut ja toisessa toteutunut. Näitä kahta pankkia ja niiden kannattavuutta tutkitaan tunnusluku-jen avulla, sekä pohditaan fuusioprosessin vaikutusta tunnuslukuihin. Psykologisten julkaisujen kautta selitetään, mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa ilmennyt aktiivi-nen muutosvastarinta, ja mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa huomattu muutos-myönteisyys.
Tutkimuksen mukaan pankin johdon ja asiakaskunnan välinen avoin ja sujuva kom-munikointi on erityisen tärkeää fuusiohankkeen toteutumiseksi. Osuuskunnan jäsenille tulee kertoa, miksi muutos on tarpeellinen ja miten asiakaskunta hyötyy fuusion toteu-tumisesta.