Paloturvallisuuden itsearvioinnin digitalisointi
Timonen, Tomi (2019)
Timonen, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913282
Tiivistelmä
Julkishallinnon organisaatioiden resurssit vaativat aiempaa tehokkaampaa kohdentamista. Pelastuslaitosten valvontatoiminnassa tämä tarkoittaa yhä riskiperusteisempaa toiminnan kohdentamista. Yksi kehitetyistä toimintamalleista on paloturvallisuuden itsearviointi, jossa asukkaiden tuottama tieto kodin paloturvallisuudesta täydentää pelastusviranomaisten riskitietoutta ja mahdollistaa näin lakisääteisen valvontatehtävän aiempaa kohdennetumman ja tehokkaamman suorittamisen. Digitalisaation hyödyntäminen paloturvallisuuden itsearvioinnissa on noussut esiin, koska pelastuslaitosten tulisi kohdella asiakkaitaan yhdenvertaisesti asuinpaikasta riippumatta. Lisäksi tiedon tulisi olla valtakunnallisesti yhdenmukaista sekä aiempaa helpommin hyödynnettävää.
Tässä työelämälähtöisessä kehittämistyössä tutkittiin, kannattaisiko pelastuslaitosten lähteä kehittämään paloturvallisuuden itsearvioinnin digitaalista palvelua ja mitä palvelun käyttöönotto edellyttäisi pelastuslaitosten valvontatoiminnan kehittämiseltä. Työn aikana tuotettiin palvelumuotoilun prosessin avulla aiempaa syvällisempää asiakasymmärrystä paloturvallisuuden itsearvioinnin kehittämiseksi ja pohdittiin, kuinka pelastustoimen tulisi edetä mahdollisessa palvelun kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat olisivat valmiita suorittamaan paloturvallisuuden itsearvioinnin digitaalisesti iästä, sukupuolesta tai asumismuodosta riippumatta. Asiakkaat olisivat valmiita rekisteröitymään palveluun, jolloin sähköinen tunnistautuminen mahdollistaisi eri tietokannoissa olevien tietojen yhdistämisen, tuoden lisäarvoa sekä asiakkaalle että viranomaisille. Tämä edellyttää käytettävien tietojärjestelmien yhdenmukaistamista ja järjestelmien avoimia rajapintoja tiedon siirtämiseksi. Valtakunnallisen palvelun kehittäminen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu vaatii asumisen paloturvallisuuteen liittyvien tulkintojen yhdenmukaistamista. Paloturvallisuuden itsearviointia kehitettäessä huomionarvoista on, että sähköinen asiointi ei palvele kaikkia asiakkaita, joten sen tulisi olla vaihtoehtoinen tapa perinteisen lomakkeen rinnalla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että fyysisiä kohteessa tehtäviä valvontakäyntejä eli palotarkastuksia arvostetaan, joten prosessien toimivuuteen kokonaisuudessaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sähköisen asioinnin kehittäminen luo puitteet onnistuneelle muutokselle kyseenalaistaen olemassa olevat toimintatavat ja pakottaen pelastuslaitokset ajattelemaan palvelua uudella, asiakaslähtöisellä tavalla.
Tässä työelämälähtöisessä kehittämistyössä tutkittiin, kannattaisiko pelastuslaitosten lähteä kehittämään paloturvallisuuden itsearvioinnin digitaalista palvelua ja mitä palvelun käyttöönotto edellyttäisi pelastuslaitosten valvontatoiminnan kehittämiseltä. Työn aikana tuotettiin palvelumuotoilun prosessin avulla aiempaa syvällisempää asiakasymmärrystä paloturvallisuuden itsearvioinnin kehittämiseksi ja pohdittiin, kuinka pelastustoimen tulisi edetä mahdollisessa palvelun kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat olisivat valmiita suorittamaan paloturvallisuuden itsearvioinnin digitaalisesti iästä, sukupuolesta tai asumismuodosta riippumatta. Asiakkaat olisivat valmiita rekisteröitymään palveluun, jolloin sähköinen tunnistautuminen mahdollistaisi eri tietokannoissa olevien tietojen yhdistämisen, tuoden lisäarvoa sekä asiakkaalle että viranomaisille. Tämä edellyttää käytettävien tietojärjestelmien yhdenmukaistamista ja järjestelmien avoimia rajapintoja tiedon siirtämiseksi. Valtakunnallisen palvelun kehittäminen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu vaatii asumisen paloturvallisuuteen liittyvien tulkintojen yhdenmukaistamista. Paloturvallisuuden itsearviointia kehitettäessä huomionarvoista on, että sähköinen asiointi ei palvele kaikkia asiakkaita, joten sen tulisi olla vaihtoehtoinen tapa perinteisen lomakkeen rinnalla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että fyysisiä kohteessa tehtäviä valvontakäyntejä eli palotarkastuksia arvostetaan, joten prosessien toimivuuteen kokonaisuudessaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sähköisen asioinnin kehittäminen luo puitteet onnistuneelle muutokselle kyseenalaistaen olemassa olevat toimintatavat ja pakottaen pelastuslaitokset ajattelemaan palvelua uudella, asiakaslähtöisellä tavalla.