Yrityksen energiajärjestelmien kunnossapitotoiminnan tarkastelu ja parantaminen : kunnossapito-ohjelma ja -kortistomallin luominen
Heljälä, Joona (2019)
Heljälä, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913275
Tiivistelmä
Järjestelmien ja laitteistojen kuluminen aiheuttaa taloudellisia ja ympäristöön liittyviä ongelmia, joita pyritään kunnossapitotoiminnan avulla ehkäisemään ja ennakoimaan. Kunnossapidon tavoitteena on saavuttaa ja ylläpitää kohteen oikea käyttövarmuus ja tämän avulla parantamaan taloudellisuutta sekä asiakastyytyväisyyttä. Kunnossapitoa voidaankin pitää erittäin tärkeänä osana yrityksien toimintaa.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan yritykselle, joka on energiatehokkuuden ja energiaratkaisujen asiantuntija. Yritys palvelee energiankäytön tehostamisen eri vaiheissa. Palvelut koostuvat energiankulutuksen kokonaisvaltaisesta mittauksiin perustuvasta analysoinnista ja energiatehokkuuden optimoinnista, joiden pohjalta toteutetaan järjestelmien ja laitteiden suunnittelu, valvonta ja kunnossapito. Toimeksiantajasta käytetään nimitystä X.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan X:n toimittamien energiajärjestelmien ja laitteistojen kunnossapito- ja huoltotapoja. Kunnossapito ja huolto ovat osa X:n tarjoamaa ESCO-palvelua. X:n kunnossapitotoiminta perustuu asiakkaan kanssa solmittuihin kunnossapito- ja huoltosopimuksiin. Näiden sopimuksien luonteilla on suuri vaikutus X:n kunnossapitotoiminnan rakentumiseen.
X ei ole vielä solminut monia kunnossapito- ja huoltosopimuksia asiakkaidensa kanssa. X:n tavoitteena on kasvattaa näiden asiakkuuksien määrää tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on yrityksen nykyisen tilanteen ja kunnossapidon kirjallisuuden tarkastelun pohjalta parantaa yrityksen kunnossapitotoimintaa vastaamaan tulevien sopimustilanteiden vaatimaa tasoa, varmistamaan tehokas ja varma toiminta asiakkuuksien aikana sekä luoda järjestelmille ja laitteistoille kunnossapito-ohjelma ja -kortistomalli. Tämän vuoksi opinnäytetyön teoriaosuudessa kunnossapidon osa-alueita on pyritty käsittelemään mahdollisimman laajasti ja kattavasti. Tämän opinnäytetyön tulokset, johtopäätökset sekä luotu kunnossapito-ohjelma ja -kortistomalli tulevat toimimaan pohjana yrityksen tulevalle kunnossapitotoiminnalle. The wear and tear of systems and equipment poses economic and environmental problems, which can be prevented and anticipated through maintenance. The purpose of maintenance is to achieve and maintain the correct reliability of systems and equipment and thereby improve the economy and customer satisfaction. Maintenance can therefore be considered as a very important part of companies’ operations.
This thesis was commissioned by for a company that is an expert in energy efficiency and energy solutions. The company serves in different stages of energy efficiency improvement. The services consist of a comprehensive analysis of energy consumption and optimization of energy efficiency. With this information the design, supervision and maintenance of the systems and equipment are carried out. In the thesis the company is referred to as X.
This thesis examines the maintenance activities of the energy systems and equipment supplied by X. Maintenance is part of the ESCO service provided by X. X's maintenance activities are based on customer maintenance agreements. The nature of these agreements has a major impact on the construction of X's maintenance activities.
X has not yet signed many maintenance agreements with its customers. X aims to increase the number of these customers in the future. With the help of a review of company X`s current situation and the maintenance literature, the aim of this thesis is to improve the company's maintenance activities to the level required by future contract situations, to ensure efficient and secure operation during customer relationships and to create a maintenance program and card model for systems and installations. Therefore, in the theoretical part of the thesis, the areas of maintenance are addressed as extensively and comprehensively as possible. The results and conclusions of this thesis and the created maintenance program and card model will serve as a basis for the future maintenance activities of the company.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan yritykselle, joka on energiatehokkuuden ja energiaratkaisujen asiantuntija. Yritys palvelee energiankäytön tehostamisen eri vaiheissa. Palvelut koostuvat energiankulutuksen kokonaisvaltaisesta mittauksiin perustuvasta analysoinnista ja energiatehokkuuden optimoinnista, joiden pohjalta toteutetaan järjestelmien ja laitteiden suunnittelu, valvonta ja kunnossapito. Toimeksiantajasta käytetään nimitystä X.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan X:n toimittamien energiajärjestelmien ja laitteistojen kunnossapito- ja huoltotapoja. Kunnossapito ja huolto ovat osa X:n tarjoamaa ESCO-palvelua. X:n kunnossapitotoiminta perustuu asiakkaan kanssa solmittuihin kunnossapito- ja huoltosopimuksiin. Näiden sopimuksien luonteilla on suuri vaikutus X:n kunnossapitotoiminnan rakentumiseen.
X ei ole vielä solminut monia kunnossapito- ja huoltosopimuksia asiakkaidensa kanssa. X:n tavoitteena on kasvattaa näiden asiakkuuksien määrää tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on yrityksen nykyisen tilanteen ja kunnossapidon kirjallisuuden tarkastelun pohjalta parantaa yrityksen kunnossapitotoimintaa vastaamaan tulevien sopimustilanteiden vaatimaa tasoa, varmistamaan tehokas ja varma toiminta asiakkuuksien aikana sekä luoda järjestelmille ja laitteistoille kunnossapito-ohjelma ja -kortistomalli. Tämän vuoksi opinnäytetyön teoriaosuudessa kunnossapidon osa-alueita on pyritty käsittelemään mahdollisimman laajasti ja kattavasti. Tämän opinnäytetyön tulokset, johtopäätökset sekä luotu kunnossapito-ohjelma ja -kortistomalli tulevat toimimaan pohjana yrityksen tulevalle kunnossapitotoiminnalle.
This thesis was commissioned by for a company that is an expert in energy efficiency and energy solutions. The company serves in different stages of energy efficiency improvement. The services consist of a comprehensive analysis of energy consumption and optimization of energy efficiency. With this information the design, supervision and maintenance of the systems and equipment are carried out. In the thesis the company is referred to as X.
This thesis examines the maintenance activities of the energy systems and equipment supplied by X. Maintenance is part of the ESCO service provided by X. X's maintenance activities are based on customer maintenance agreements. The nature of these agreements has a major impact on the construction of X's maintenance activities.
X has not yet signed many maintenance agreements with its customers. X aims to increase the number of these customers in the future. With the help of a review of company X`s current situation and the maintenance literature, the aim of this thesis is to improve the company's maintenance activities to the level required by future contract situations, to ensure efficient and secure operation during customer relationships and to create a maintenance program and card model for systems and installations. Therefore, in the theoretical part of the thesis, the areas of maintenance are addressed as extensively and comprehensively as possible. The results and conclusions of this thesis and the created maintenance program and card model will serve as a basis for the future maintenance activities of the company.