Henkilöbrändäys internetin videopalveluissa
Säkkinen, Markus (2019)
Säkkinen, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913264
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin ajankohtaiseen ilmiöön sosiaalisen median videopalveluissa. Henkilöbrändäys etenkin YouTubessa on luonut uuden liiketoiminnan alan, jossa yksityiset henkilöt luovat itsestään tuotteen, jonka avulla tuottavat kiinnostavaa videomateriaalia alustoille. Työssä käytiin läpi, kuinka nämä henkilöt keräävät valtavan faniyhteisön ja houkuttavat yhteistyökumppaneita tuottaakseen rahaa toiminnallaan. Työ toteutettiin loppuvuoden 2018 ja kevään 2019 aikana. Sen tarkoitus oli avata lukijalle tätä isolle yleisölle ehkä hieman tuntematonta liiketoiminta- ja markkinointi mallia.
Tietoperustassa käsiteltiin brändiä terminä, sekä niitä henkilöbrändäyksen elementtejä, joilla voidaan saavuttaa menestyviä ”tuotteita”. Kappaleessa käytettiin tietoaineistona alan kirjallisuutta sekä internetistä löytynyttä tutkivaa journalismia. Ensin avattiin mitä brändi ylipäätään tarkoittaa, jotta voitiin rakentaa tietynlainen kronologinen järjestys aiheen avaamisessa. Toiseksi käytiin läpi niitä yksittäisiä elementtejä, joista henkilöbrändi rakentuu ja mitkä parantavat sen menestymistä.
Empiirinen osa jaettiin kahteen näkökulmaan, joista ensimmäisessä tutkittiin kansainvälisessä kontekstissa yhtä maailman menestyvimmistä sosiaalisen median vaikuttajista. Mahdollisesti maailman parasta Fortnite pelaajaa, nimimerkki Ninja. Mistä koostui hänen kanava ja kuinka se on kehittynyt sen elinkaaren aikana. Mitä teoriaosuudessa löydettyjä elementtejä tuli esiin. Toisessa näkökulmassa katsottiin alaa kansallisesta näkökulmasta, suomalaisten sosiaalisen median persoonia peilaten. Mitä eroavaisuuksia voitiin nähdä mahdollisesti kansainväliseen jättimenestykseen ja mitä alalla menestyminen suomessa tarkoitti.
Lopuksi pohdittiin omin ajatuksin, peilaten työn tuloksia, miten käsitellyt asiat nitoutuvat yhteen. Noudattiko menestymisen kaava samoja lainalaisuuksia vai voitiinko todeta kansainvälisen menestymisen vaativan enemmän, kuin kansallisen.
Tietoperustassa käsiteltiin brändiä terminä, sekä niitä henkilöbrändäyksen elementtejä, joilla voidaan saavuttaa menestyviä ”tuotteita”. Kappaleessa käytettiin tietoaineistona alan kirjallisuutta sekä internetistä löytynyttä tutkivaa journalismia. Ensin avattiin mitä brändi ylipäätään tarkoittaa, jotta voitiin rakentaa tietynlainen kronologinen järjestys aiheen avaamisessa. Toiseksi käytiin läpi niitä yksittäisiä elementtejä, joista henkilöbrändi rakentuu ja mitkä parantavat sen menestymistä.
Empiirinen osa jaettiin kahteen näkökulmaan, joista ensimmäisessä tutkittiin kansainvälisessä kontekstissa yhtä maailman menestyvimmistä sosiaalisen median vaikuttajista. Mahdollisesti maailman parasta Fortnite pelaajaa, nimimerkki Ninja. Mistä koostui hänen kanava ja kuinka se on kehittynyt sen elinkaaren aikana. Mitä teoriaosuudessa löydettyjä elementtejä tuli esiin. Toisessa näkökulmassa katsottiin alaa kansallisesta näkökulmasta, suomalaisten sosiaalisen median persoonia peilaten. Mitä eroavaisuuksia voitiin nähdä mahdollisesti kansainväliseen jättimenestykseen ja mitä alalla menestyminen suomessa tarkoitti.
Lopuksi pohdittiin omin ajatuksin, peilaten työn tuloksia, miten käsitellyt asiat nitoutuvat yhteen. Noudattiko menestymisen kaava samoja lainalaisuuksia vai voitiinko todeta kansainvälisen menestymisen vaativan enemmän, kuin kansallisen.