Utveckling av VIP-evenemang för att bättre möta kundens behov
Iilane, Christoffer (2019)
Iilane, Christoffer
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913249
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad Starsquad Ab:s kunder och potentiella kunder har för behov och vad de förväntar sig av VIP-evenemang samt hur Starsquad kan utveckla sina VIP-evenemang för att bättre möta dessa behov. Starsquad är ett företag som producerar och säljer VIP-upplevelser till stora konserter och idrottsevenemang i Finland, främst på Hartwall Arenan i Helsingfors. Det finns ett behov att förstå vad kunderna förväntar sig som motsvarighet till vad de investerar i en uppgraderad upplevelse, i jämförelse med en så kallad standardupplevelse, det vill säga en vanlig biljett till ett idrottsevenemang eller en konsert. Undersökningen har genomförts med en kvantitativ forskningsmetod genom att samla in data via ett frågeformulär. Frågeformuläret skickades ut till Starsquad:s kunder samt potentiella kunder. Frågeformuläret består av frågor om vad kunden önskar, vad för behov de har och vad de förväntar sig av VIP-upplevelserna. Den teoretiska referensramen består av källor som behandlar evenemang, VIP-evenemangsproduktion, marknadsföring av evenemang och konceptutveckling. Undersökningen visar att det finns ett stort behov för Starsquad att kunna uppfylla kundens basbehov och förväntade behov. Hittills har Starsquad lyckats relativt bra med att uppfylla dessa basbehov och förväntade behov, men de kunde ändå förbättra sin verksamhet för att bättre kunna uppfylla dessa behov och i framtiden mera kunna satsa på att producera evenemang med så kallade attraktiva element. Med hjälp av attraktiva element skulle Starsquad via sina evenemang ge kunden mervärde och en stark känsla att de har fått uppleva något nytt och speciellt under VIP-evenemanget. Undersökningen visar också att det finns ett stort behov för Starsquad att i framtiden utveckla sina produkter för att även stöda B2C-kundkretsens behov, eftersom det är populärt att köpa VIP-evenemang till sig själv och att besöka VIP-evenemang med sina vänner.