Vertaisohjaajatoiminta - arviointi ja opaskirja
Ylönen, Terttu (2019)
Ylönen, Terttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913248
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii vertaisnuorten kokemusten merkitystä ja miten heidän toimintansa näkyy avoimessa nuorisotalotyössä. Vertaisnuoret toimivat Helsingin kaupungin eri toimipaikoissa, joko nuoriso-ohjaajien kanssa yhdessä tai itsenäisesti ilman nuoriso-ohjaajaa. Opinnäytetyöhön kuuluu myös opaskirja, jonka tarkoituksena on selkeyttää vertaisnuorten toimintaa nuorisopalveluissa. Oppaan avulla saadaan aikaan toimintaa, joka on tasalaatuista nuorille. Opaskirjassa on hyödynnetty nuorten kyselyn ja haastatteluiden tuloksia. Opaskirjaa voivat hyödyntää kaikki nuoriso-ohjaajat ja vertaisnuoret.
Opinnäytetyön tavoite on vertaisnuorten kokemuksien merkityksellisyys kyselyn ja haastatteluiden pohjalta. Tutkimus ja kehittämiskysymys on kuinka tasalaatuista vertaisohjaajatoiminta on nuorisopalveluissa. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu vertaisohjaajuuteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, motiivaatioon, osallisuuteen, nuoriin ja vertaissuhteisiin.
Opinnäytetyö on kyselytutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä on kaksi ryhmähaastattelua ja sähköinen Webropol-kysely. Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän 14-15-vuotiasta vertaisnuorta. Haastatteluita tehtiin kaksi, joissa mukana oli 3 ja 4 vertaisnuoren ryhmä. Kyselyyn vastasi 18 nuorta vuosina 2017-2019 eri puolella Helsingin kaupunkia vertaisohjaajatoiminnassa olleita nuoria.
Tuloksista nousi esille vertaisohjaajatoiminnan merkitys nuorelle, mitä he ovat oppineet itse ja yhdessä ystävien kanssa sekä mikä toiminnassa on heille tärkeää. Kyselyssä nousi esille myös nuorten arvostus heidän omaa toimintaansa kohtaan ja kuinka he suosittelevat toimintaa muille nuorille.
Opinnäytetyö tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville tietoa siitä, mikä nuoria innostaa mukaan toimimaan toisten nuorten hyväksi ja antamalla nuorille enemmän valtaa ja vastuuta vaikuttaa toimintaan sekä tukemalla heitä järjestämään nuorten näköistä toimintaa toimipaikkojen muille nuorille.
Tilaajana opinnäytetyössäni on Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan nuoriso palvelukokonaisuus.
Opinnäytetyön tavoite on vertaisnuorten kokemuksien merkityksellisyys kyselyn ja haastatteluiden pohjalta. Tutkimus ja kehittämiskysymys on kuinka tasalaatuista vertaisohjaajatoiminta on nuorisopalveluissa. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu vertaisohjaajuuteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, motiivaatioon, osallisuuteen, nuoriin ja vertaissuhteisiin.
Opinnäytetyö on kyselytutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä on kaksi ryhmähaastattelua ja sähköinen Webropol-kysely. Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän 14-15-vuotiasta vertaisnuorta. Haastatteluita tehtiin kaksi, joissa mukana oli 3 ja 4 vertaisnuoren ryhmä. Kyselyyn vastasi 18 nuorta vuosina 2017-2019 eri puolella Helsingin kaupunkia vertaisohjaajatoiminnassa olleita nuoria.
Tuloksista nousi esille vertaisohjaajatoiminnan merkitys nuorelle, mitä he ovat oppineet itse ja yhdessä ystävien kanssa sekä mikä toiminnassa on heille tärkeää. Kyselyssä nousi esille myös nuorten arvostus heidän omaa toimintaansa kohtaan ja kuinka he suosittelevat toimintaa muille nuorille.
Opinnäytetyö tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville tietoa siitä, mikä nuoria innostaa mukaan toimimaan toisten nuorten hyväksi ja antamalla nuorille enemmän valtaa ja vastuuta vaikuttaa toimintaan sekä tukemalla heitä järjestämään nuorten näköistä toimintaa toimipaikkojen muille nuorille.
Tilaajana opinnäytetyössäni on Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan nuoriso palvelukokonaisuus.