Sisäisen viestinnän kehittäminen hajautetussa energia-alan organisaatiossa
Mäkelä, Johanna (2019)
Mäkelä, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913174
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sisäistä viestintää ja sen kehittämistä toimeksiantajayrityksessä. Työn toimeksiantajayritys oli energia-alan konserni, jossa henkilöstö koostuu toimihenkilöistä ja työntekijöistä. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista sisäinen viestintä parhaimmillaan on, ja kartoittaa toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytila.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kysely rakennettiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Sisäisen viestinnän kysely lähettiin koko konsernin henkilöstölle, ja sen vastausprosentti oli 37 %.
Tutkimustuloksien perusteella toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytila koettiin kohtalaisen hyväksi. Työyhteisössä koettiin uskallusta esittää oma mielipide, sekä lähimmiltä kollegoilta ja esimiehiltä koettiin voitavan kysyä asiasta kuin asiasta. Yrityksen asioista toivottiin tietoa enemmän ja säännöllisemmin. Viestintävälineet koettiin kohtalaisiksi, kuitenkin keskustelua toivottiin enemmän. Yhteisiä linjauksia, viestintäroolien selkeyttämistä ja samanaikaista viestintää toivottiin henkilöstön keskuudessa.
Tutkimuksen perusteella tuotettiin toimeksiantajayritykselle sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelma, joka sisältää käytännön toimenpiteitä sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset on tarkoitus ottaa käyttöön toimeksiantajayrityksessä. This master’s thesis researched the internal communication and its development in the company. The commissioner of this thesis is an energy group, which consists of officers and electricians. The target of the thesis was to find out what kind of internal communication is successful, and to clarify the current state of the company's internal communications.
A survey for for the staff of the company was chosen as the research method. The survey was based on a theoretical framework. The internal communications survey was sent to the entire staff, and its response rate was 37 %.
On the basis of the research results, the current state of the company’s internal communications was perceived to be fairly good. In the work community there was daring to express one's own opinion, and it was felt that the closest colleagues and superiors could be asked about the issues. More information about the company was hoped to be shared in regular basis. Communication tools were perceived as moderate, but more discussion was desired. Common policies and clarification of communication roles as well as simultaneous communication were hoped among the staff.
On the basis of the study, an internal communications development plan was generated for the company, which includes practical measures for developing internal communication. Proposals for development are intended to be implemented by the company.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kysely rakennettiin teoreettisen viitekehyksen perusteella. Sisäisen viestinnän kysely lähettiin koko konsernin henkilöstölle, ja sen vastausprosentti oli 37 %.
Tutkimustuloksien perusteella toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytila koettiin kohtalaisen hyväksi. Työyhteisössä koettiin uskallusta esittää oma mielipide, sekä lähimmiltä kollegoilta ja esimiehiltä koettiin voitavan kysyä asiasta kuin asiasta. Yrityksen asioista toivottiin tietoa enemmän ja säännöllisemmin. Viestintävälineet koettiin kohtalaisiksi, kuitenkin keskustelua toivottiin enemmän. Yhteisiä linjauksia, viestintäroolien selkeyttämistä ja samanaikaista viestintää toivottiin henkilöstön keskuudessa.
Tutkimuksen perusteella tuotettiin toimeksiantajayritykselle sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelma, joka sisältää käytännön toimenpiteitä sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset on tarkoitus ottaa käyttöön toimeksiantajayrityksessä.
A survey for for the staff of the company was chosen as the research method. The survey was based on a theoretical framework. The internal communications survey was sent to the entire staff, and its response rate was 37 %.
On the basis of the research results, the current state of the company’s internal communications was perceived to be fairly good. In the work community there was daring to express one's own opinion, and it was felt that the closest colleagues and superiors could be asked about the issues. More information about the company was hoped to be shared in regular basis. Communication tools were perceived as moderate, but more discussion was desired. Common policies and clarification of communication roles as well as simultaneous communication were hoped among the staff.
On the basis of the study, an internal communications development plan was generated for the company, which includes practical measures for developing internal communication. Proposals for development are intended to be implemented by the company.