Markkinoinnin opiskelijoiden asenteet ja suhtautuminen markkinoinnin alan liittoihin ja järjestöihin
Polvinen, Hanna (2019)
Polvinen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913166
Tiivistelmä
Liittojen järjestäytymisaste on laskenut viime vuosien aikana alemmas kuin koskaan aikaisemmin. Jäseniä ovat menettäneet erityisesti ammattiliitot. Laskeneen järjestäytymisasteen syy on nuorien ja opiskelijoiden puuttuminen liitoista. Nuoret ja opiskelijat liittyvät yhä harvemmin ammattiliiton jäseneksi, koska nuorten tapa työskennellä on muuttunut ja liitot eivät enää tarjoa palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeisiin. Sama ilmiö on huomattu myös markkinoinnin alan liitoissa, joista puuttuu erityisesti markkinoinnin opiskelijat.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää markkinoinnin opiskelijoiden asenteet ja suhtautuminen markkinoinnin alan liittoihin ja järjestöihin. Asenteiden ja suhtautumisen lisäksi opinnäytetyössä selvitetään mitä palveluita markkinoinnin opiskelijat kaipaisivat liitoilta ja järjestöiltä sekä millaisia vaikuttajia ja yhteisöllisiä toimijoita markkinoinnin opiskelijat ovat. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona MARK Suomen Markkinointiliitto ry:lle, joka toivoi tutkimusta markkinoinnin opiskelijoista. Osana opinnäytetyötä toteutetaan infograafi tutkimuksen tuloksista toimeksiantajan toiminnassa hyödynnettäväksi.
Työn tietoperusta käsittelee markkinoinnin alan liittoja ja järjestöjä Suomessa sekä opiskelijoita ja nuoria vaikuttajina. Tietoperustan jälkeen esitellään tutkimus sekä tutkimustulokset johtopäätöksineen ja osana opinnäytetyötä toteutettava infograafi. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, jossa käydään läpi työn keskeiset löydökset, tutkimuksen luotettavuus ja eettiset periaatteet sekä opinnäytetyöprosessi ja opinnäytetyön tekijän oma oppiminen.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon valittiin ryväsotannalla 18-30-vuotiaita markkinoinnin opiskelijoita eri puolelta Suomea. Kysely toteutettiin Webropol -kyselyohjelmalla, joka tallensi kyselyn tulokset ja muutti ne analysoitavaan muotoon. Kyselyyn vastasi 195 markkinoinnin opiskelijaa, jotka edustivat eri ikäluokkaa, asuinpaikkaa, koulutusastetta ja sukupuolta. Kysely toteutettiin keväällä 2019.
Tutkimuksen mukaan markkinoinnin opiskelijoiden asenteet ja suhtautuminen markkinoinnin alan liittoja ja järjestöjä kohtaan on kohtuullisen hyvä, mutta suurin osa opiskelijoista ei yksinkertaisesti tiedä yhtään markkinoinnin alan liittoa ja ei ole siksi liittynyt jäseneksi. Yhteisöllisiin toimintoihin myös suhtaudutaan positiivisesti ja markkinoinnin opiskelijoista suurin osa uskoo voivansa vaikuttaa yhteiskunnallisesti, muttei aio kuitenkaan vaikuttaa yhteisöjen kautta tulevina vuosina. Tehokas keino markkinoinnin opiskelijoiden paremman liittotuntemuksen saavuttamiseen olisi liittojen oppilaitoksissa vierailu ja opiskelijajärjestöjen kanssa yhteistyössä toimiminen.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää markkinoinnin opiskelijoiden asenteet ja suhtautuminen markkinoinnin alan liittoihin ja järjestöihin. Asenteiden ja suhtautumisen lisäksi opinnäytetyössä selvitetään mitä palveluita markkinoinnin opiskelijat kaipaisivat liitoilta ja järjestöiltä sekä millaisia vaikuttajia ja yhteisöllisiä toimijoita markkinoinnin opiskelijat ovat. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona MARK Suomen Markkinointiliitto ry:lle, joka toivoi tutkimusta markkinoinnin opiskelijoista. Osana opinnäytetyötä toteutetaan infograafi tutkimuksen tuloksista toimeksiantajan toiminnassa hyödynnettäväksi.
Työn tietoperusta käsittelee markkinoinnin alan liittoja ja järjestöjä Suomessa sekä opiskelijoita ja nuoria vaikuttajina. Tietoperustan jälkeen esitellään tutkimus sekä tutkimustulokset johtopäätöksineen ja osana opinnäytetyötä toteutettava infograafi. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, jossa käydään läpi työn keskeiset löydökset, tutkimuksen luotettavuus ja eettiset periaatteet sekä opinnäytetyöprosessi ja opinnäytetyön tekijän oma oppiminen.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon valittiin ryväsotannalla 18-30-vuotiaita markkinoinnin opiskelijoita eri puolelta Suomea. Kysely toteutettiin Webropol -kyselyohjelmalla, joka tallensi kyselyn tulokset ja muutti ne analysoitavaan muotoon. Kyselyyn vastasi 195 markkinoinnin opiskelijaa, jotka edustivat eri ikäluokkaa, asuinpaikkaa, koulutusastetta ja sukupuolta. Kysely toteutettiin keväällä 2019.
Tutkimuksen mukaan markkinoinnin opiskelijoiden asenteet ja suhtautuminen markkinoinnin alan liittoja ja järjestöjä kohtaan on kohtuullisen hyvä, mutta suurin osa opiskelijoista ei yksinkertaisesti tiedä yhtään markkinoinnin alan liittoa ja ei ole siksi liittynyt jäseneksi. Yhteisöllisiin toimintoihin myös suhtaudutaan positiivisesti ja markkinoinnin opiskelijoista suurin osa uskoo voivansa vaikuttaa yhteiskunnallisesti, muttei aio kuitenkaan vaikuttaa yhteisöjen kautta tulevina vuosina. Tehokas keino markkinoinnin opiskelijoiden paremman liittotuntemuksen saavuttamiseen olisi liittojen oppilaitoksissa vierailu ja opiskelijajärjestöjen kanssa yhteistyössä toimiminen.