Simulaatiokoulutus hoitoelvytyksestä perusterveydenhuollon akuutti- ja kuntoutusyksiköiden hoitohenkilökunnalle
Ala-Kokkila, Sini; Laitila Sari (2019)
Ala-Kokkila, Sini
Laitila Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoitoelvytystä hoitohenkilökunnan taitona. Tarkoituksena on myös kuvata hoitoelvytyksen sisältöä toiminnallisen opinnäytetyön pohjaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää hoitohenkilökunnan valmiuksia toimia johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti hoitoelvytystilanteessa sekä ylläpitää hoitohenkilökunnan elvytystaitoja. Opinnäytetyö toteutettiin JIK ky:n akuutti- ja kuntoutusosastoiden hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja toiminnallisena päivänä.
Simulaatio-oppimisella voidaan ylläpitää elvytystaitoja. Hoitohenkilökunnan tulisi päästä harjoittelemaan elvytystä simulaation avulla. Simulaatiotilanteissa pyritään luomaan riittävä jäljitelmä todellisuudesta, jolloin tämä mahdollistaa hoitoelvytyksen turvallisen opettelun, turvallisessa ympäristössä. Perusterveydenhuollossa elvytyksiä tulee harvemmin vastaan, joten elvytyksen harjoittelun tärkeys kasvaa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä on tuottaa kirjallisuuskatsauksen avulla laadukas sisältö hoitoelvytyssimulaatiokoulutukseen. Opinnäytetyön toiminnallisen päivän lopuksi osallistujilta pyydettiin palaute, jossa käsiteltiin muun muassa simulaation hyödyllisyyttä osallistujan oman oppimisen kannalta. Palautteissa ilmeni elvytystaitojen ylläpitämisen tärkeys ja parhaana opettelumenetelmänä pidettiin käytännönharjoittelua.
Simulaatio-oppimisella voidaan ylläpitää elvytystaitoja. Hoitohenkilökunnan tulisi päästä harjoittelemaan elvytystä simulaation avulla. Simulaatiotilanteissa pyritään luomaan riittävä jäljitelmä todellisuudesta, jolloin tämä mahdollistaa hoitoelvytyksen turvallisen opettelun, turvallisessa ympäristössä. Perusterveydenhuollossa elvytyksiä tulee harvemmin vastaan, joten elvytyksen harjoittelun tärkeys kasvaa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä on tuottaa kirjallisuuskatsauksen avulla laadukas sisältö hoitoelvytyssimulaatiokoulutukseen. Opinnäytetyön toiminnallisen päivän lopuksi osallistujilta pyydettiin palaute, jossa käsiteltiin muun muassa simulaation hyödyllisyyttä osallistujan oman oppimisen kannalta. Palautteissa ilmeni elvytystaitojen ylläpitämisen tärkeys ja parhaana opettelumenetelmänä pidettiin käytännönharjoittelua.