Stressivapaata opiskelua. Stressinhallintaopas musiikin ammattioiskelijoille
Kasanen, Anssi (2019)
Kasanen, Anssi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913001
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on stressinhallintaopas musiikin ammattiopiskelijoille. Tekijä joutui vaihto-opiskelu vuotena uusiin ja haastaviinkin tilanteisiin, joihin hän ei ollut tottunut. Nämä uudet tilanteet ja toimintatavat aiheuttivat kirjoittajalle stressiä, jota hän ei ollut aikaisemmin opinnoissaan samoissa määrin kokenut. Tämä opas on kirjoitettu musiikin opiskelijoille, jotka saattavat opinnot kokea aika ajoin stressaavaksi. Oppaan tavoite on olla helppotajuinen ja käytännönläheinen opas stressinhallintaan. Opas sisältää käytännön vinkkejä stressin- ja opintojenhallintaan sekä tietoa stressireaktiosta ja sen oireista.
Opas pohjautuu kirjoittajan, sekä haastateltavien opiskelijoiden ja opettajien kokemuksiin stressistä. Opasta varten on haastateltu seitsemää musiikin ammattiopiskelijaa ja kolmea opettajaa. Haastateltavat edustavat eri instrumentteja, musiikkityylejä sekä heidän musiikilliset koulutushistoriat eroavat toisistaan. Haastateltavilta saatiin ensikäden tietoa stressikokemuksista sekä ajatuksia stressinhallinnan opettamisesta oppilaitoksissa. Lisäksi lähteinä on käytetty stressiä ja stressinhallintaa käsittelevää kirjallisuutta, opinnäytetöitä sekä artikkeleita. Kirjalliset lähteet antoivat tärkeää tutkimustietoa stressistä fyysisenä reaktiona, sekä sen hallitsemisesta omilla elämänvalinnoilla.
Kaikki haastateltavat opiskelijat ja opettajat tunnustivat oppaan aiheen tärkeyden. Kirjoittamisen aikana moni opiskelijakollega toi ilmi tämän kaltaisen oppaan tarpeellisuuden. Useat myös toivat ilmi stressinhallintaa ja opiskelutaitojasisältävän kurssin tarpeen.
Oppaan kirjoittaminen on vaikuttanut tekijän omaan stressinhallintaan. Kirjallisuuteen tutustuminen ja haastattelut ovat tuoneet kirjoittajalle uutta tietoa ja näkökulmia stressistä ja sen oireista. Nykyään kirjoittaja tiedostaa paremmin elämänvalintojen sekä opintojen organisoinnin tärkeyden stressinhallinnassa.
Tämä opinnäytetyö on stressinhallintaopas musiikin ammattiopiskelijoille. Tekijä joutui vaihto-opiskelu vuotena uusiin ja haastaviinkin tilanteisiin, joihin hän ei ollut tottunut. Nämä uudet tilanteet ja toimintatavat aiheuttivat kirjoittajalle stressiä, jota hän ei ollut aikaisemmin opinnoissaan samoissa määrin kokenut. Tämä opas on kirjoitettu musiikin opiskelijoille, jotka saattavat opinnot kokea aika ajoin stressaavaksi. Oppaan tavoite on olla helppotajuinen ja käytännönläheinen opas stressinhallintaan. Opas sisältää käytännön vinkkejä stressin- ja opintojenhallintaan sekä tietoa stressireaktiosta ja sen oireista.
Opas pohjautuu kirjoittajan, sekä haastateltavien opiskelijoiden ja opettajien kokemuksiin stressistä. Opasta varten on haastateltu seitsemää musiikin ammattiopiskelijaa ja kolmea opettajaa. Haastateltavat edustavat eri instrumentteja, musiikkityylejä sekä heidän musiikilliset koulutushistoriat eroavat toisistaan. Haastateltavilta saatiin ensikäden tietoa stressikokemuksista sekä ajatuksia stressinhallinnan opettamisesta oppilaitoksissa. Lisäksi lähteinä on käytetty stressiä ja stressinhallintaa käsittelevää kirjallisuutta, opinnäytetöitä sekä artikkeleita. Kirjalliset lähteet antoivat tärkeää tutkimustietoa stressistä fyysisenä reaktiona, sekä sen hallitsemisesta omilla elämänvalinnoilla.
Kaikki haastateltavat opiskelijat ja opettajat tunnustivat oppaan aiheen tärkeyden. Kirjoittamisen aikana moni opiskelijakollega toi ilmi tämän kaltaisen oppaan tarpeellisuuden. Useat myös toivat ilmi stressinhallintaa ja opiskelutaitojasisältävän kurssin tarpeen.
Oppaan kirjoittaminen on vaikuttanut tekijän omaan stressinhallintaan. Kirjallisuuteen tutustuminen ja haastattelut ovat tuoneet kirjoittajalle uutta tietoa ja näkökulmia stressistä ja sen oireista. Nykyään kirjoittaja tiedostaa paremmin elämänvalintojen sekä opintojen organisoinnin tärkeyden stressinhallinnassa.