Varavoimapalveluiden kehittäminen
Leinonen, Markku (2019)
Leinonen, Markku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä kehityskohteita yrityksen tarjoamista varavoimapalveluista. Opinnäyte-työn toimeksiantaja on Enerke Oy. Enerke Oy on tuotteistamassa varavoimapalveluitaan ja tuotteistamiseen kuului myös opiskelijatyön tekeminen.
Opinnäytetyössä tutustuin yrityksen laitteistoihin ja erääseen tilapäissähkön käyttötilanteeseen. Työtä varten laadin haastatteluja Enerken markkinoinnista ja laitteistojen käytöstä vastaaville henkilöille, jo palveluita käyttäneille asia-kasyrityksille, sekä uusille potentiaalisille yrityksille, jotka mahdollisesti tulevaisuudessa tulevat käyttämään Enerken varavoimapalveluita. Haastatteluissa kartoitettiin kehityskohteita eri osa-alueilta kuten varavoimalaitteistojen tekni-siä parannuskohteita ja soveltuvuutta käyttöön, yrityksen omien toimintamallien kehityskohteita ja tiedon kulun tilaa. Lisäksi selvitettiin asiakaskunnan tarvetta tilapäissähkölle, asiakkaan pääasiallista sähkönkäyttökohdetta ja yrityksen tarjoaman varavoiman soveltuvuutta asiakasyrityksille. Asiakkailta tiedusteltiin myös syitä miksi he ovat päätyneet käyttämään Enerken varavoimapalveluita. Potentiaalisilta, mahdollisesti tulevaisuudessa yrityksen palve-luita käyttäviltä yrityksiltä tiedusteltiin myös ovatko he tietoisia Enerken tarjoamasta varavoimapalvelusta ja siihen kuuluvista lisäpalveluista.
Haastattelun pohjalta selviää, että Enerken varavoimapalveluista löytyi kehityskohteita. Pohdin näihin kehityskohtei-siin parannusehdotuksia. Yrityksen päätettäväksi jää mitkä kehityskohteet ovat mahdollisia korjata ja taloudellisesti kannattavia.
Opinnäytetyössä tutustuin yrityksen laitteistoihin ja erääseen tilapäissähkön käyttötilanteeseen. Työtä varten laadin haastatteluja Enerken markkinoinnista ja laitteistojen käytöstä vastaaville henkilöille, jo palveluita käyttäneille asia-kasyrityksille, sekä uusille potentiaalisille yrityksille, jotka mahdollisesti tulevaisuudessa tulevat käyttämään Enerken varavoimapalveluita. Haastatteluissa kartoitettiin kehityskohteita eri osa-alueilta kuten varavoimalaitteistojen tekni-siä parannuskohteita ja soveltuvuutta käyttöön, yrityksen omien toimintamallien kehityskohteita ja tiedon kulun tilaa. Lisäksi selvitettiin asiakaskunnan tarvetta tilapäissähkölle, asiakkaan pääasiallista sähkönkäyttökohdetta ja yrityksen tarjoaman varavoiman soveltuvuutta asiakasyrityksille. Asiakkailta tiedusteltiin myös syitä miksi he ovat päätyneet käyttämään Enerken varavoimapalveluita. Potentiaalisilta, mahdollisesti tulevaisuudessa yrityksen palve-luita käyttäviltä yrityksiltä tiedusteltiin myös ovatko he tietoisia Enerken tarjoamasta varavoimapalvelusta ja siihen kuuluvista lisäpalveluista.
Haastattelun pohjalta selviää, että Enerken varavoimapalveluista löytyi kehityskohteita. Pohdin näihin kehityskohtei-siin parannusehdotuksia. Yrityksen päätettäväksi jää mitkä kehityskohteet ovat mahdollisia korjata ja taloudellisesti kannattavia.