Opiskelijoiden kokemuksia opiskelijaohjauksesta kliinisen kuormituskokeen aikana
Heinonen, Jussi (2019)
Heinonen, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912911
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin bioanalyytikko-opiskelijoiden kokemuksia opiskelijaohjauksesta kliinisen fysiologian harjoittelujakson aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin erään harjoittelupaikan opiskelijat kokivat ohjaustilanteet kliinisen kuormituskokeen yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ohjaajien ja ohjauksen kehittämistarpeita. Tutkimuksen tilaaja oli se kliinisen fysiologian yksikkö, jossa opiskelijat suorittivat kliinisen fysiologian harjoittelujakson.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin haastattelemalla opiskelijoita, jotka suorittivat kliinisen fysiologian harjoittelujakson tutkimuksen tilanneessa työyksikössä syyslukukaudella 2017. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena oli, että opiskelijat olivat tyytyväisiä ohjauksen laatuun ja käytettyihin opetusmenetelmiin. Toisaalta osa opiskelijoista koki haasteellisena palautteen sekä tilanteet, joissa ohjaaja puuttui opiskelijan ohjaamaan asiakastilanteeseen. Osa opiskelijoista myös kaipasi suurempaa mahdollisuutta henkilökohtaisen ohjaamistyylin löytämiseen ja tunsi osaamiseensa kohdistuneet odotukset korkeiksi. Ohjauksen kehitystarpeiksi osoittautui palautteen rakentavuus, opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen, sekä tarve tunnistaa opiskelijan halu kyseenalaistaa ja erehtyä turvallisesti.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin haastattelemalla opiskelijoita, jotka suorittivat kliinisen fysiologian harjoittelujakson tutkimuksen tilanneessa työyksikössä syyslukukaudella 2017. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena oli, että opiskelijat olivat tyytyväisiä ohjauksen laatuun ja käytettyihin opetusmenetelmiin. Toisaalta osa opiskelijoista koki haasteellisena palautteen sekä tilanteet, joissa ohjaaja puuttui opiskelijan ohjaamaan asiakastilanteeseen. Osa opiskelijoista myös kaipasi suurempaa mahdollisuutta henkilökohtaisen ohjaamistyylin löytämiseen ja tunsi osaamiseensa kohdistuneet odotukset korkeiksi. Ohjauksen kehitystarpeiksi osoittautui palautteen rakentavuus, opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen, sekä tarve tunnistaa opiskelijan halu kyseenalaistaa ja erehtyä turvallisesti.