Opinnäytetyöprosessi opiskelijan näkökulmasta
Pulkkinen, Konsta (2019)
Pulkkinen, Konsta
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812779
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Metropolia Ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijat olivat kokeneet opinnäytetyöprosessin, mitkä tekijät aiheuttivat opinnäytetyön valmistumisen viivytyksiä, ja minkälaisia ratkaisuja ongelmiin voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain Metropolian liiketalouden opiskelijoita.
Viitekehys koostui opinnäytetyöstä ammattikorkeakoulussa, opinnäytetyöprosessista Metropolian liiketalouden tutkinnossa ja opinnäytetyön ohjauksesta. Viitekehyksessä myös esiteltiin aiempia opinnäytetöitä samasta aiheesta.
Opiskelijoiden kokemuksien selvittämisessä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin sähköisellä e-lomakekyselyllä, johon pyydettiin opinnäytetyötä tekeviä tai juuri valmiiksi saaneita opiskelijoita vapaaehtoisesti vastaamaan. Vastauksia kertyi 30 kappaletta.
Kyselyn annin perusteella nousi esille neljä asiaa, jotka opiskelijat olivat kokeneet ongelmallisiksi ja opinnäytetyön tekemistä hidastaviksi tekijöiksi: aloitus, ajanhallinta, jaksaminen ja ohjaus. Aloituksessa opiskelijoita vaivasi yleinen tiedonpuute opinnäytetyöprosessista. Ajanhallinnassa opiskelijoille ongelmia aiheutti varsinkin työssäkäynti, mutta myös itsenäiseen projektityöskentelyyn liittyvä aikataulutus ja työrytmi aiheuttivat vaikeuksia. Jaksamisessa aiheutti ongelmia muun muassa sairastelut.
Ohjaus oli koettu kaksijakoisesti. Osa opiskelijoista piti ohjausta opinnäytetyöprosessia erityisen edistävänä tekijänä, kun taas toiset olivat hyvin pettyneitä saamaansa ohjaukseen. Ohjauksessa ongelmalliseksi oli koettu muun muassa ohjaajan kiinnostuneisuuden puute ja huono kommunikaatio.
Tämän opinnäytetyön lopussa on kehitysehdotukset, miten opiskelijoiden opinnäytetyön aloitukseen liittyviä ongelmia voitaisiin ratkaista, sekä miten ohjausta voitaisiin kehittää paremmaksi. Kirjoittaja ehdotti ratkaisuksi intensiiviviikkoa opinnäytetyöprosessiin perehdyttämiseksi ja systemaattista palautteen keräämistä opiskelijoilta ohjaajille.
Viitekehys koostui opinnäytetyöstä ammattikorkeakoulussa, opinnäytetyöprosessista Metropolian liiketalouden tutkinnossa ja opinnäytetyön ohjauksesta. Viitekehyksessä myös esiteltiin aiempia opinnäytetöitä samasta aiheesta.
Opiskelijoiden kokemuksien selvittämisessä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin sähköisellä e-lomakekyselyllä, johon pyydettiin opinnäytetyötä tekeviä tai juuri valmiiksi saaneita opiskelijoita vapaaehtoisesti vastaamaan. Vastauksia kertyi 30 kappaletta.
Kyselyn annin perusteella nousi esille neljä asiaa, jotka opiskelijat olivat kokeneet ongelmallisiksi ja opinnäytetyön tekemistä hidastaviksi tekijöiksi: aloitus, ajanhallinta, jaksaminen ja ohjaus. Aloituksessa opiskelijoita vaivasi yleinen tiedonpuute opinnäytetyöprosessista. Ajanhallinnassa opiskelijoille ongelmia aiheutti varsinkin työssäkäynti, mutta myös itsenäiseen projektityöskentelyyn liittyvä aikataulutus ja työrytmi aiheuttivat vaikeuksia. Jaksamisessa aiheutti ongelmia muun muassa sairastelut.
Ohjaus oli koettu kaksijakoisesti. Osa opiskelijoista piti ohjausta opinnäytetyöprosessia erityisen edistävänä tekijänä, kun taas toiset olivat hyvin pettyneitä saamaansa ohjaukseen. Ohjauksessa ongelmalliseksi oli koettu muun muassa ohjaajan kiinnostuneisuuden puute ja huono kommunikaatio.
Tämän opinnäytetyön lopussa on kehitysehdotukset, miten opiskelijoiden opinnäytetyön aloitukseen liittyviä ongelmia voitaisiin ratkaista, sekä miten ohjausta voitaisiin kehittää paremmaksi. Kirjoittaja ehdotti ratkaisuksi intensiiviviikkoa opinnäytetyöprosessiin perehdyttämiseksi ja systemaattista palautteen keräämistä opiskelijoilta ohjaajille.