Kehittyvä ryhmätoiminta: Kaarinan vertaisryhmätoiminnan prosessin selkeyttäminen
Varke, Anssi (2019)
Varke, Anssi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen kohteena on Kaarinan kaupungin yläkouluikäisille nuorille suunnattu vertaisryhmätoiminta. Parhaimmillaan vertaisryhmät toimivat erinomaisesti ja niiden toiminnassa mukana olevat nuoret saavat sellaisia osallisuuden ja onnistumisen kokemuksia, mitä eivät muuten saisi. Välillä ryhmän kokoaminen on ollut haastavaa ja ryhmiin ei olla löydetty tarpeellisen monta nuorta. Tällöin ryhmätoiminta saattaa loppua kokonaan kesken toimintakauden, yhden tai kahden nuoren jäädessä pois toiminnasta.
Tutkimuksen tavoitteena on vertaisryhmätoiminnan prosessin ymmärtäminen ja sen teoreettiisen pohjan tiivistäminen helposti ymmärrettävään ja sisäistettävään muotoon. Tällä pyrittiin ohjaamisen laadun säilyttämiseen ja vertaisryhmätoiminnan suosion ylläpitämiseen. Koska sosiaalipedagogiseen työorientaatioon kuuluu toiminnan jatkuva arviointi ja toiminnan laadussa on vaihtuvuutta, tarve tietoperustan selkeyttämiselle on olemassa.
Opinnäytetyöni rakenne muodostuu aiheen teoreettisesta esittelystä ja ryhmätoiminnan prosessien esittelystä sekä sen kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tietoperustassa avataan vertaisryhmätoiminnan kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten sosiaalipedagoginen työote, sosiaalinen vahvistaminen, vertaistuki ja ryhmädynamiikka. Lisäksi avasin koko ryhmätoiminnan kulkua ja toiminnan perustana olevaa arjen hallinnan -mallia.
Aineiston keräämisen metodina on teemahaastattelu. Haastateltavat ovat vertaisryhmätoiminnassa eri tavoin mukana olevia ammattilaisia. Teemahaastatteluilla kerätyn aineiston avulla syntyy uudella tavalla ymmärretty tiivis kuvaus työn eri vaiheista ja vastuista. Lisäksi kehittämisideoiden pohjalta laadin Kaarinan nuorisopalveluille erityisesti uusia ohjaajia auttavan ryhmätoiminnan ohjaajan oppaan. Tämä opinnäytetyön tuotos tulee tilaajan käyttöön toimintamallin selkeyttämiseksi, markkinoinnin avuksi ja vertaisryhmätoiminnan ohjaamisen hiljaisen tiedon siirtymisen tueksi. Samalla on tarkoitus sosiaalipedagogisen työotteen hengessä herättää keskustelua sekä kehittää kaarinalaista vertaisryhmätoimintaa ja sen ohjaamisen mallia.
Sosiaalipedagogiikan hengessä kehittämistyö ei ole valmis. Eikä se saa sellaiseksi koskaan tullakaan. Tämä opinnäytetyö on yksi osa jatkuvaa arviointi ja kehitystyötä. Se sisältää kehittämisehdotuksia, joita voidaan ottaa käyttöön. Nekin on altistettava jatkuvalle arvioinnille ja käytäntöjä kehitettävä ja muutettava tarpeen mukaan. Kuten nuorisotyössä tulee ollakin, tuo tarve on nuorista lähtöisin oleva. Toiminnan rakenteet eivät ole itsessään tärkeitä, vaan nuorten hyvinvoinnin tukeminen.
Tutkimuksen tavoitteena on vertaisryhmätoiminnan prosessin ymmärtäminen ja sen teoreettiisen pohjan tiivistäminen helposti ymmärrettävään ja sisäistettävään muotoon. Tällä pyrittiin ohjaamisen laadun säilyttämiseen ja vertaisryhmätoiminnan suosion ylläpitämiseen. Koska sosiaalipedagogiseen työorientaatioon kuuluu toiminnan jatkuva arviointi ja toiminnan laadussa on vaihtuvuutta, tarve tietoperustan selkeyttämiselle on olemassa.
Opinnäytetyöni rakenne muodostuu aiheen teoreettisesta esittelystä ja ryhmätoiminnan prosessien esittelystä sekä sen kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tietoperustassa avataan vertaisryhmätoiminnan kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten sosiaalipedagoginen työote, sosiaalinen vahvistaminen, vertaistuki ja ryhmädynamiikka. Lisäksi avasin koko ryhmätoiminnan kulkua ja toiminnan perustana olevaa arjen hallinnan -mallia.
Aineiston keräämisen metodina on teemahaastattelu. Haastateltavat ovat vertaisryhmätoiminnassa eri tavoin mukana olevia ammattilaisia. Teemahaastatteluilla kerätyn aineiston avulla syntyy uudella tavalla ymmärretty tiivis kuvaus työn eri vaiheista ja vastuista. Lisäksi kehittämisideoiden pohjalta laadin Kaarinan nuorisopalveluille erityisesti uusia ohjaajia auttavan ryhmätoiminnan ohjaajan oppaan. Tämä opinnäytetyön tuotos tulee tilaajan käyttöön toimintamallin selkeyttämiseksi, markkinoinnin avuksi ja vertaisryhmätoiminnan ohjaamisen hiljaisen tiedon siirtymisen tueksi. Samalla on tarkoitus sosiaalipedagogisen työotteen hengessä herättää keskustelua sekä kehittää kaarinalaista vertaisryhmätoimintaa ja sen ohjaamisen mallia.
Sosiaalipedagogiikan hengessä kehittämistyö ei ole valmis. Eikä se saa sellaiseksi koskaan tullakaan. Tämä opinnäytetyö on yksi osa jatkuvaa arviointi ja kehitystyötä. Se sisältää kehittämisehdotuksia, joita voidaan ottaa käyttöön. Nekin on altistettava jatkuvalle arvioinnille ja käytäntöjä kehitettävä ja muutettava tarpeen mukaan. Kuten nuorisotyössä tulee ollakin, tuo tarve on nuorista lähtöisin oleva. Toiminnan rakenteet eivät ole itsessään tärkeitä, vaan nuorten hyvinvoinnin tukeminen.