Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä päivittäistavarakaupassa
Talus, Jani; Pylkkänen, Joonas (2019)
Talus, Jani
Pylkkänen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812592
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajan ostokäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Työssä käytiin aluksi läpi segmentointia ja ostajatyyppejä. Sen jälkeen tutkittiin ostokäyttäytymistä ja sitä, kuinka ostoprosessi muodostuu. Työssä ilmeni, kuinka myymäläympäristö ja taustatekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen.
Tutkimusta ei toteutettu yhteistyössä minkään yrityksen kanssa, vaan se pidettiin mahdollisimman neutraalina. Vastauksia kerättiin julkisilla paikoilla kyselylomakkeilla. Sen lisäksi vas-tauksia kerättiin Webropol-ohjelman kautta lähetettävällä linkillä.
Kyselyssä selvitettiin vastaajien tärkeimpänä pitämiä kauppa- ja tuotekohtaisia kriteerejä. Vastauksista tuli ilmi, kuinka tärkeänä pidettiin sijaintia ja tuotevalikoiman laajuutta. Kyselyssä vastaaja pääsi kertomaan, minkä päivittäistavaraketjun kokee halvimmaksi ja asioiko hän siellä. Lopuksi vastaajaa pyydettiin kertomaan avoimessa kysymyksessä, miksei hän asioi halvimmaksi kokemassaan myymälässä.
Tutkimusta ei toteutettu yhteistyössä minkään yrityksen kanssa, vaan se pidettiin mahdollisimman neutraalina. Vastauksia kerättiin julkisilla paikoilla kyselylomakkeilla. Sen lisäksi vas-tauksia kerättiin Webropol-ohjelman kautta lähetettävällä linkillä.
Kyselyssä selvitettiin vastaajien tärkeimpänä pitämiä kauppa- ja tuotekohtaisia kriteerejä. Vastauksista tuli ilmi, kuinka tärkeänä pidettiin sijaintia ja tuotevalikoiman laajuutta. Kyselyssä vastaaja pääsi kertomaan, minkä päivittäistavaraketjun kokee halvimmaksi ja asioiko hän siellä. Lopuksi vastaajaa pyydettiin kertomaan avoimessa kysymyksessä, miksei hän asioi halvimmaksi kokemassaan myymälässä.