Ilmoittautumisautomaatin suunnittelu pilottikäyttöön
Pitkänen, Juhana; Roos, Emilia (2019)
Pitkänen, Juhana
Roos, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812523
Tiivistelmä
Itsepalveluteknologiset menetelmät ovat yleistyneet viime vuosikymmenien aikana ja niiden kehittäminen on alati jatkuvaa. Itseilmoittautumisautomaatit ovat suuressa suosiossa terveydenhoitoaloilla, jonka seurauksena niiden kehitys on ollut tuottoisaa ja kysyntä suurta. Olemassa olevissa itseilmoittautumisautomaateissa ongelmaksi on muodostunut niiden suuri hinta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa kohtuuhintainen itseilmoittautumisautomaatti käyttämällä palvelumuotoilun keinoja. Automaatin tulisi tavoittaa mahdollisimman monet käyttäjäryhmät, kuten näkövammaiset tai värisokeat. Automaatin on oltava helppokäyttöinen myös teknologisesti osaamattomille käyttäjille. Työssä tarkasteltiin olemassa olevia itseilmoittautumisautomaatteja, käytettävyyden ja saatavuuden periaatteita, sekä palvelumuotoilua. Työssä käytiin myös läpi itsepalveluteknologiaa ja miten se liittyy asiakastyytyväisyyteen. Asiakastyytyväisyys on osa onnistunutta itseilmoittautumisautomaatin tekoa.
Työn toteutus tehtiin teorian kartoittamisen jälkeen rakentamalla itseilmoittautumisautomaatin pilotti. Pilotin ensimmäistä versiota esiteltiin asiakasorganisaatiolle, jonka seurauksena saatiin arviointia siitä, mitä pilotilta haluttiin lisää. Pilottiin rakennettiin käyttöliittymä itseilmoittautumista varten. Käyttöliittymää testattiin ja havaitut ongelmat dokumentoitiin ylös, jotta seuraavassa pilottiversiossa niitä ei enää ole.
Työn lopputuloksena saatiin kattava lista siitä, mitä lopullinen itseilmoittautumisautomaatti sisältää. Käytettävyyttä saatiin harjoitettua niin, että pilotin käytön ongelmia löydettiin paremmin, ja niitä saatiin korjattua, niin, että pilotin käyttö sujuu helpommin. Työn aikana tuotettu käyttöliittymä antoi hyvän pohjan lopullisen käyttöliittymän ohjelmoijille. Self-service technologies have gotten more common in the last few decades and developing them is constantly ongoing. Self-service kiosks are in great demand in health care, which means that developing them has been profitable and the demand for them is high. The fault in the existing kiosks lies in their expensiveness.
The goal of this project was to design an inexpensive self-service kiosk for hospital use and the goal was achieved by using service design. The self-service kiosk is to reach as many groups of people as possible, for example visually impaired or colorblind people. The kiosk is also designed to be easy to use even for those, who don’t use technology much. The existing self-service kiosks were studied to understand what they lack in usability. The basic means of usability, accessibility as well as service design, self-service technologies and customer satisfaction were studied in order to achieve the goals of this project.
The execution of this project was done by creating the self-service kiosk on an Android tablet. The first version of this was demonstrated to our customer to better understand their demands. A user interface was created and tested, and the results were documented so that the detected problems could be avoided in the final version of the kiosk.
The result of this project was achieving a good amount of information on how to create a self-service kiosk with good usability and accessibility. Testing our pilot resulted in good information on what to do with the final product and what to avoid in it. A good base for the user interface was created so that the programmers can create the final user interface with ease.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa kohtuuhintainen itseilmoittautumisautomaatti käyttämällä palvelumuotoilun keinoja. Automaatin tulisi tavoittaa mahdollisimman monet käyttäjäryhmät, kuten näkövammaiset tai värisokeat. Automaatin on oltava helppokäyttöinen myös teknologisesti osaamattomille käyttäjille. Työssä tarkasteltiin olemassa olevia itseilmoittautumisautomaatteja, käytettävyyden ja saatavuuden periaatteita, sekä palvelumuotoilua. Työssä käytiin myös läpi itsepalveluteknologiaa ja miten se liittyy asiakastyytyväisyyteen. Asiakastyytyväisyys on osa onnistunutta itseilmoittautumisautomaatin tekoa.
Työn toteutus tehtiin teorian kartoittamisen jälkeen rakentamalla itseilmoittautumisautomaatin pilotti. Pilotin ensimmäistä versiota esiteltiin asiakasorganisaatiolle, jonka seurauksena saatiin arviointia siitä, mitä pilotilta haluttiin lisää. Pilottiin rakennettiin käyttöliittymä itseilmoittautumista varten. Käyttöliittymää testattiin ja havaitut ongelmat dokumentoitiin ylös, jotta seuraavassa pilottiversiossa niitä ei enää ole.
Työn lopputuloksena saatiin kattava lista siitä, mitä lopullinen itseilmoittautumisautomaatti sisältää. Käytettävyyttä saatiin harjoitettua niin, että pilotin käytön ongelmia löydettiin paremmin, ja niitä saatiin korjattua, niin, että pilotin käyttö sujuu helpommin. Työn aikana tuotettu käyttöliittymä antoi hyvän pohjan lopullisen käyttöliittymän ohjelmoijille.
The goal of this project was to design an inexpensive self-service kiosk for hospital use and the goal was achieved by using service design. The self-service kiosk is to reach as many groups of people as possible, for example visually impaired or colorblind people. The kiosk is also designed to be easy to use even for those, who don’t use technology much. The existing self-service kiosks were studied to understand what they lack in usability. The basic means of usability, accessibility as well as service design, self-service technologies and customer satisfaction were studied in order to achieve the goals of this project.
The execution of this project was done by creating the self-service kiosk on an Android tablet. The first version of this was demonstrated to our customer to better understand their demands. A user interface was created and tested, and the results were documented so that the detected problems could be avoided in the final version of the kiosk.
The result of this project was achieving a good amount of information on how to create a self-service kiosk with good usability and accessibility. Testing our pilot resulted in good information on what to do with the final product and what to avoid in it. A good base for the user interface was created so that the programmers can create the final user interface with ease.