Korkeakouluopiskelijan älypuhelimen valintaan vaikuttavat tekijät
Gerolimos, Nikitas (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Gerolimos, Nikitas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden älypuhelimen valintaan ja miten ja millä perustein he ostavat ja valitsevat älypuhelimensa. Työ ei ollut toimeksianto, mutta se toteutettiin alalla toimivien tahojen hyödynnettäväksi. Työssä tarkastellaan Suomen puhelinmarkkinoita ja vallitsevia älypuhelintrendejä sekä kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä. Aihe oli mielenkiintoinen erityisesti älypuhelinten markkinoijille ja myyjille, koska tietoa voidaan hyödyntää kyseisen kohderyhmän tavoittamisessa.
Laadullisen tutkimuksen haastattelun kohteena olivat suomalaiset pääkaupunkiseudulla asuvat korkeakouluopiskelijat ja haastateltavia oli yhteensä yhdeksän henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin kasvokkain. Haastatteluilla pyrittiin ymmärtämään korkeakouluopiskelijoiden ajatuksia älypuhelimen hankinnasta. Haastatteluaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysi-menetelmää. Selvityksessä otettiin huomioon laadullisen tutkimustyön luotettavuuskriteerit. Haastateltavat saivat tutustua aineistoon etukäteen, ja tutkimusprosessi pyrittiin kertomaan mahdollisimman läpinäkyvästi ja yksityiskohtaisesti.
Selvityksessä käytiin läpi korkeakouluopiskelijoiden ostoprosessia älypuhelimen hankinnassa. Tarve uudelle älypuhelimelle syntyy lähinnä katoamisen, rikkoutumisen tai hidastumisen vuoksi, eikä toimivan älypuhelimen vaihtamista pidetä tarpeellisena vaihtaa uuteen pelkästään parempien ominaisuuksien perässä. Teknisistä ominaisuuksista tulivat esille kameran laatu ja muistin määrä valokuvaukseen ja sosiaalisen median käyttöön, sekä akun kesto kiireellisten elämäntapojen vuoksi. Tiedonlähteinä suositaan omaa kokemusta, ystäviä sekä ulko- ja somemainontaa. Haastateltavat ostivat älypuhelimensa yleisimmin myymälästä, koska se mahdollistaa puhelimen nopean käyttöönoton.
Älypuhelimen merkki ja hinta nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi puhelimen hankinnassa. Merkki oli tärkeä käyttöjärjestelmän ja laadun vuoksi. Sopivimpana hintaluokkana vastaajat pitivät 300–400:aa euroa. Tästä hintaluokasta etsitään sopiva puhelinmalli. Yleisin maksutapa, osamaksu, alensi vastaajien kynnystä kalliimman puhelimen ostamiseen. Älypuhelimien nopeista hinnanlaskuista on syntynyt kognitiivista dissonanssia, jonka seurauksena ostopäätös saattaa lykkääntyä tai se hylätään jatkossa.
Laadullisen tutkimuksen haastattelun kohteena olivat suomalaiset pääkaupunkiseudulla asuvat korkeakouluopiskelijat ja haastateltavia oli yhteensä yhdeksän henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin kasvokkain. Haastatteluilla pyrittiin ymmärtämään korkeakouluopiskelijoiden ajatuksia älypuhelimen hankinnasta. Haastatteluaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysi-menetelmää. Selvityksessä otettiin huomioon laadullisen tutkimustyön luotettavuuskriteerit. Haastateltavat saivat tutustua aineistoon etukäteen, ja tutkimusprosessi pyrittiin kertomaan mahdollisimman läpinäkyvästi ja yksityiskohtaisesti.
Selvityksessä käytiin läpi korkeakouluopiskelijoiden ostoprosessia älypuhelimen hankinnassa. Tarve uudelle älypuhelimelle syntyy lähinnä katoamisen, rikkoutumisen tai hidastumisen vuoksi, eikä toimivan älypuhelimen vaihtamista pidetä tarpeellisena vaihtaa uuteen pelkästään parempien ominaisuuksien perässä. Teknisistä ominaisuuksista tulivat esille kameran laatu ja muistin määrä valokuvaukseen ja sosiaalisen median käyttöön, sekä akun kesto kiireellisten elämäntapojen vuoksi. Tiedonlähteinä suositaan omaa kokemusta, ystäviä sekä ulko- ja somemainontaa. Haastateltavat ostivat älypuhelimensa yleisimmin myymälästä, koska se mahdollistaa puhelimen nopean käyttöönoton.
Älypuhelimen merkki ja hinta nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi puhelimen hankinnassa. Merkki oli tärkeä käyttöjärjestelmän ja laadun vuoksi. Sopivimpana hintaluokkana vastaajat pitivät 300–400:aa euroa. Tästä hintaluokasta etsitään sopiva puhelinmalli. Yleisin maksutapa, osamaksu, alensi vastaajien kynnystä kalliimman puhelimen ostamiseen. Älypuhelimien nopeista hinnanlaskuista on syntynyt kognitiivista dissonanssia, jonka seurauksena ostopäätös saattaa lykkääntyä tai se hylätään jatkossa.