Jakelulogistiikan laadun analysointi ja laadunhallinnan kehittäminen
Juutilainen, Tommi (2019)
Juutilainen, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812450
Tiivistelmä
Päivittäistavarakaupan toimitusketjujen kokonaiskilpailukyvyn yksi kriittinen tekijä on toimitusketjujen toimintojen, kuten jakelulogistiikan laatu. Pitkälle optimoidut toimitusketjut asettavat esimerkiksi jakelukuljetusten täsmällisyydelle ja virheettömyydelle korkeat laatuvaatimukset.
Insinöörityössä tutkittiin päivittäistavarakaupan jakelulogistiikan eli jakelun laatua ja laadunhallintaa. Työn tavoitteena oli tuottaa analyysi jakelun laadun ja laadunhallinnan nykytilasta sekä tuottaa kehitysideoita jakelun laadunhallinnan parantamiseksi edelleen. Jakelun laadun nykytilaa tarkasteltiin asiakas- ja tuotantokeskeisestä näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva jakelun laadun ja laadunohjauksen nykytilasta. Lisäksi työ selvitti nykyisiä jakelun laadun parantamiseen liittyviä operatiivisen tason käytäntöjä. Työn tuloksena saatiin myös konkreettisia kehitysehdotuksia jakelun laadunhallinnan parantamiseksi.
Insinöörityön tuloksia tullaan hyödyntämään erityisesti jakelun laadunohjausta tukevien tietojärjestelmien kehitysprojekteissa.
Insinöörityössä tutkittiin päivittäistavarakaupan jakelulogistiikan eli jakelun laatua ja laadunhallintaa. Työn tavoitteena oli tuottaa analyysi jakelun laadun ja laadunhallinnan nykytilasta sekä tuottaa kehitysideoita jakelun laadunhallinnan parantamiseksi edelleen. Jakelun laadun nykytilaa tarkasteltiin asiakas- ja tuotantokeskeisestä näkökulmasta.
Työn tuloksena saatiin selkeä kokonaiskuva jakelun laadun ja laadunohjauksen nykytilasta. Lisäksi työ selvitti nykyisiä jakelun laadun parantamiseen liittyviä operatiivisen tason käytäntöjä. Työn tuloksena saatiin myös konkreettisia kehitysehdotuksia jakelun laadunhallinnan parantamiseksi.
Insinöörityön tuloksia tullaan hyödyntämään erityisesti jakelun laadunohjausta tukevien tietojärjestelmien kehitysprojekteissa.