Sosiaalisen median strategia Liiketoiminnan data-analytiikka ja visualisointi -koulutukselle
Mannonen, Ella (2019)
Mannonen, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812421
Tiivistelmä
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa aloitti syksyllä 2018 uusi koulutus Liiketoiminnan data-analytiikka ja visualisointi. Koulutus haluaa panostaa sosiaalisen median markkinointiin ja tavoittaa kohdeyleisönsä tehokkaasti. Tavoitteena on tunnettuuden lisääminen ja positiivisen huomion herättäminen sosiaalisessa mediassa. Sitä varten tarvittiin sosiaalisen median strategia. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen siitä, miten Liiketoiminnan data-analytiikka ja visualisointi -koulutukselle saavutetaan positiivista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus käsittelee sosiaalisen median roolia organisaatioiden markkinointiviestinnässä. Lisäksi teoriapohjaan koottiin asioita, jotka on otettava huomioon alustoja käyttöön otettaessa ja sosiaalisen median sisältöjä suunniteltaessa. Tutkimuksella selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia nuoret käyttävät ja minkälainen sisältö heitä siellä kiinnostaa. Tutkimuskohteena olivat toisen asteen opiskelijat, koska he muodostavat suuren osan tavoiteltavasta kohderyhmästä. Menetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta, koska haluttiin selvittää mahdollisimman suuren ihmisjoukon käyttäytymistä. Tiedon keräämiseksi suoritettiin kyselytutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla, ja se lähetettiin toisen asteen opiskelijoille kolmessa eri oppilaitoksessa. Kerätyt vastaukset yhdistettiin olemassa olevaan teoriaan ja niiden perusteella syntyi työn tuotos, joka on ehdotus sosiaalisen median strategiasta. Saatujen tutkimustulosten perusteella voitiin tehdä se johtopäätös, että Liiketoiminnan data-analytiikan ja visualisoinnin koulutuksen kannattaa sosiaalisessa mediassa keskittyä kolmeen suosituimpaan alustaan; YouTubeen, Instagramiin ja Facebookiin. Tavoitellun kohdeyleisön huomio herätetään parhaiten viihteellisellä ja hauskalla sisällöllä, joka on muodoltaan videota ja kuvaa. Strategiaehdotus pitää sisällään myös ehdotuksia erilaisista sisällöistä ja käytännön toimista, joita opiskelijat voivat hyödyntää toteuttaessaan sosiaalisen median markkinointia.