Cyberith Virtualizer -liikealustan hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa
Anttonen, Veli-Pekka (2019)
Anttonen, Veli-Pekka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812405
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin Cyberith Virtualizer -liikealustan toimintaan ja hyödyntämiseen virtuaali-todellisuudessa. Työn tilaaja halusi lisää tietoa kyseisen laitteen toimintatavasta, sovellusten kehittä-misestä laitteelle sekä laitteen hyödyntämisestä virtuaalitodellisuudessa. Työssä käytiin myös läpi vir-tuaalitodellisuuden haasteita keskittyen erityisesti liikkumisen ongelmiin.
Työn tavoitteena oli saada lisää tietoa Cyberith Virtualizerin ominaisuuksista, toimintatekniikasta ja hyödyntämisestä virtuaalitodellisuudessa. Tavoitteena oli myös luoda valmis Unreal Engine 4 -projektipohja, jota työn tilaaja voisi tarvittaessa käyttää. Laitteen toimintaan ja ominaisuuksiin tutus-tuttiin laitteen kehittäjien antamien tietojen pohjalta sekä laitetta testaamalla. Projekti luotiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla käyttäen C++-ohjelmointikielen tukea, laitteelle ohjelmointi suoritettiin käyt-täen blueprint-ohjelmointia.
Työn tuloksena syntyi valmis projektipohja, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa erilaisiin projekteihin. Laitetta voidaan hyödyntää peleissä ja sovelluksissa, joissa käyttäjän liikkumiseen on tarpeen kiinnittää erityistä huomiota. Cyberith Virtualizerin avulla pelikokemuksen immersiivisyyttä ja autenttisuutta voidaan kasvattaa, vaikka laitteen käyttäminen vaatii lyhyen opettelujakson. Suurehkon koon takia laite ei kuitenkaan sovellu peleihin tai sovelluksiin, joissa käyttäjän on kyettävä suorittamaan suuria liikeratoja käsiohjainten avulla. Laitteen lisääminen ja käyttäminen Unreal Engine4:n kanssa on help-poa.
Työn tavoitteena oli saada lisää tietoa Cyberith Virtualizerin ominaisuuksista, toimintatekniikasta ja hyödyntämisestä virtuaalitodellisuudessa. Tavoitteena oli myös luoda valmis Unreal Engine 4 -projektipohja, jota työn tilaaja voisi tarvittaessa käyttää. Laitteen toimintaan ja ominaisuuksiin tutus-tuttiin laitteen kehittäjien antamien tietojen pohjalta sekä laitetta testaamalla. Projekti luotiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla käyttäen C++-ohjelmointikielen tukea, laitteelle ohjelmointi suoritettiin käyt-täen blueprint-ohjelmointia.
Työn tuloksena syntyi valmis projektipohja, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa erilaisiin projekteihin. Laitetta voidaan hyödyntää peleissä ja sovelluksissa, joissa käyttäjän liikkumiseen on tarpeen kiinnittää erityistä huomiota. Cyberith Virtualizerin avulla pelikokemuksen immersiivisyyttä ja autenttisuutta voidaan kasvattaa, vaikka laitteen käyttäminen vaatii lyhyen opettelujakson. Suurehkon koon takia laite ei kuitenkaan sovellu peleihin tai sovelluksiin, joissa käyttäjän on kyettävä suorittamaan suuria liikeratoja käsiohjainten avulla. Laitteen lisääminen ja käyttäminen Unreal Engine4:n kanssa on help-poa.