Brexitin vaikutukset kuljetuksiin ja kuljetusprosessiin DSV Roadilla
Wall, Annika (2019)
Wall, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Brexit vaikuttaa kuljetuksiin ja kuljetusprosessiin DSV Roadilla sekä tutkia, miten Brexit muuttaa liikenteenhoitajien työtä. Työn tavoitteena oli toteuttaa prosessikaaviot toimeksiantajayrityksen kuljetusprosesseista viennin ja tuonnin liikenteenhoitajille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään ja käsitellään Euroopan unionia, kansainvälistä kauppaa, Brexitiä ja kuljetuksia. Kansainvälisessä kaupassa käsitellään Euroopan unionin sisä- ja ulkokauppaa sekä tullauksia. Brexitin prosessi esitellään työn kirjoittamishetkeen asti sekä samalla käsitellään Brexitin vaikutuksia ja vaihtoehtoja. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsitellään yleisesti kuljetuksia, maantie- ja merikuljetusmuotoja sekä kuljetusprosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilö- ja sähköpostihaastatteluina. Havainnointien perusteella toteutettiin prosessikaaviot toimeksiantajayrityksen käyttöön. Haastatteluiden kohteina olivat viennin ja tuonnin liikenteenhoitajat sekä huolitsija toimeksiantajayrityksestä. Näiden henkilöiden lisäksi neljäs haastattelu saatiin Suomen Tullin edustajalta. Haastatteluiden perusteella saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Brexit tuo muutoksia kauppaa käyvien yritysten sekä toimeksiantajayrityksen toimintaan. Suurimpana muutoksena on jatkossa Britanniaan lähtevien ja saapuvien lähetysten tullaus. Tullaus tulee voimaan, jos Brexit tapahtuu. Se, millä tavalla Brexit muuttaa asioita, on täyttä spekulaatiota ja tämä on hyvä ottaa huomioon työn aikana. Työn tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia sekä tavoitteisiin päästiin. Opinnäytetöiden aiheina Brexitiä ja logistiikka-alaa ei ole yhdistetty hirveän moneen otteeseen, joten työtä voi pitää osittain ainutlaatuisena sekä ajankohtaisena. Työstä muodostui lopulta toimeksiantajayritykselle ajankohtaista tietoa sisältävä tuhti paketti.
The purpose of the thesis was to find out how Brexit is impacting the transportations and transportation process at DSV Road, and to research how Brexit will change a traffic coordinator’s job. The objective of the thesis was to produce a process chart of the company’s transportation process for export and import traffic coordinators. The theoretical part of the thesis introduces the European Union, international trade, Brexit, and transportation. International trade is divided into the European Union internal and external trade as well as customs clearance procedures. The Brexit process is introduced until the point of the writing moment of this thesis. At the same time, the impacts and options of Brexit are introduced. The final chapter of the theoretical part introduces transportation, road and sea transport modes in general and as well as a transportation process.
This thesis was carried out as a qualitative study. The methods were observation and semi-structured interviews. Interviews were held individually face to face and by e-mail. Based on the observations, the process charts were created to be used by the commissioner company. The interviewees were export and import traffic coordinators and a forwarder from the commissioner company. In addition, the fourth interview was taken with a representative of the Finnish Customs. Based on the interviews, answers were received to the study research questions.
Brexit will bring changes to the businesses of trading companies and to the commissioner company. The most significant change will be the customs clearance for the export and import of shipments from Britain and to Britain. Customs clearance will come into force if Brexit takes effect. How Brexit will change matters is full of speculation, which is good to consider during this thesis. The research questions were answered, and study objectives were achieved. Brexit and logistics industry have not been studied one in connection with another. So, this thesis can be considered partly unique and topical. Eventually, the work resulted in a substantial package of up-to-date information for commissioner company.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilö- ja sähköpostihaastatteluina. Havainnointien perusteella toteutettiin prosessikaaviot toimeksiantajayrityksen käyttöön. Haastatteluiden kohteina olivat viennin ja tuonnin liikenteenhoitajat sekä huolitsija toimeksiantajayrityksestä. Näiden henkilöiden lisäksi neljäs haastattelu saatiin Suomen Tullin edustajalta. Haastatteluiden perusteella saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Brexit tuo muutoksia kauppaa käyvien yritysten sekä toimeksiantajayrityksen toimintaan. Suurimpana muutoksena on jatkossa Britanniaan lähtevien ja saapuvien lähetysten tullaus. Tullaus tulee voimaan, jos Brexit tapahtuu. Se, millä tavalla Brexit muuttaa asioita, on täyttä spekulaatiota ja tämä on hyvä ottaa huomioon työn aikana. Työn tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia sekä tavoitteisiin päästiin. Opinnäytetöiden aiheina Brexitiä ja logistiikka-alaa ei ole yhdistetty hirveän moneen otteeseen, joten työtä voi pitää osittain ainutlaatuisena sekä ajankohtaisena. Työstä muodostui lopulta toimeksiantajayritykselle ajankohtaista tietoa sisältävä tuhti paketti.
The purpose of the thesis was to find out how Brexit is impacting the transportations and transportation process at DSV Road, and to research how Brexit will change a traffic coordinator’s job. The objective of the thesis was to produce a process chart of the company’s transportation process for export and import traffic coordinators. The theoretical part of the thesis introduces the European Union, international trade, Brexit, and transportation. International trade is divided into the European Union internal and external trade as well as customs clearance procedures. The Brexit process is introduced until the point of the writing moment of this thesis. At the same time, the impacts and options of Brexit are introduced. The final chapter of the theoretical part introduces transportation, road and sea transport modes in general and as well as a transportation process.
This thesis was carried out as a qualitative study. The methods were observation and semi-structured interviews. Interviews were held individually face to face and by e-mail. Based on the observations, the process charts were created to be used by the commissioner company. The interviewees were export and import traffic coordinators and a forwarder from the commissioner company. In addition, the fourth interview was taken with a representative of the Finnish Customs. Based on the interviews, answers were received to the study research questions.
Brexit will bring changes to the businesses of trading companies and to the commissioner company. The most significant change will be the customs clearance for the export and import of shipments from Britain and to Britain. Customs clearance will come into force if Brexit takes effect. How Brexit will change matters is full of speculation, which is good to consider during this thesis. The research questions were answered, and study objectives were achieved. Brexit and logistics industry have not been studied one in connection with another. So, this thesis can be considered partly unique and topical. Eventually, the work resulted in a substantial package of up-to-date information for commissioner company.