Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen ja siihen tarvittava tuki
Huikko, Laura; Immonen, Henna; Uski, Jenna (2019)
Huikko, Laura
Immonen, Henna
Uski, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kotkan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja tuen tarpeita liittyen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen. Työn tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvattajien kokemuspohjaista tietoa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman käytöstä työvälineenä ja antaa varhaiskasvattajille mahdollisuus esittää ehdotuksia liittyen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kehittämiseen.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on tärkeä työväline, joka toimii varhaiskasvatuksen suunnittelun ja pedagogisen toiminnan perusteena. Sen avulla varhaiskasvattajat, huoltajat ja lapsi yhdessä toimivat edistäen lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Varhaiskasvatussuunnitelma on ennen kaikkea lapsen etua ja tarpeita kunnioittava.
Tutkimus toteutettiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla ja siinä yhdistyivät kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui yhteensä 47 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin avoimissa kysymyksissä sisällönanalyysin ja strukturoiduissa kysymyksissä tilastollisten menetelmien kautta.
Tulosten perusteella Kotkan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat lapsen varhaiskasvatus-suunnitelman pääsääntöisesti tarpeelliseksi työvälineeksi. Eniten vastaajat toivovat uudistuksia vasu-lomakkeen ulkoasuun, käytettävyyteen ja tekniseen toteutukseen. Lisäksi vastaajat toivovat kaikille yhtenäistä perehdyttämismallia sekä selkeää ohjeistusta lomakkeen täyttöön. Tutkimuksessa tuli esiin myös se, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tärkeäksi yhteistyön lapsen huoltajien, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja muiden lapsen kanssa työskentelevien tahojen kanssa. Myös tiimityön merkitys sekä kollegoiden tuki korostuvat tutkimustuloksissa.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on tärkeä työväline, joka toimii varhaiskasvatuksen suunnittelun ja pedagogisen toiminnan perusteena. Sen avulla varhaiskasvattajat, huoltajat ja lapsi yhdessä toimivat edistäen lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Varhaiskasvatussuunnitelma on ennen kaikkea lapsen etua ja tarpeita kunnioittava.
Tutkimus toteutettiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla ja siinä yhdistyivät kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui yhteensä 47 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin avoimissa kysymyksissä sisällönanalyysin ja strukturoiduissa kysymyksissä tilastollisten menetelmien kautta.
Tulosten perusteella Kotkan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat lapsen varhaiskasvatus-suunnitelman pääsääntöisesti tarpeelliseksi työvälineeksi. Eniten vastaajat toivovat uudistuksia vasu-lomakkeen ulkoasuun, käytettävyyteen ja tekniseen toteutukseen. Lisäksi vastaajat toivovat kaikille yhtenäistä perehdyttämismallia sekä selkeää ohjeistusta lomakkeen täyttöön. Tutkimuksessa tuli esiin myös se, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tärkeäksi yhteistyön lapsen huoltajien, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja muiden lapsen kanssa työskentelevien tahojen kanssa. Myös tiimityön merkitys sekä kollegoiden tuki korostuvat tutkimustuloksissa.