Development of UX in operational processes for Helsinki guide products
Orttenvuori-Ganter, Anni (2019)
Orttenvuori-Ganter, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712348
Tiivistelmä
Strömma Finland Oy Ab (jatkossa mainittuna markkinointinimellä Stromma) hallinnoi laiva- ja bussikalustoaan Stromma konsernin Propsy varausten- ja ajohallintajärjestelmän kautta. Syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana järjestelmään haluttiin integroida myös Helsinki opasvälitys liiketoiminta-alue. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda monivaiheiselle opasvarausprosessille käyttäjäpolku havainnoimalla opasvarausprosessin käyttäjälähtöisyyttä palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyössä tutkitaan myös mahdollisuuksia hyödyntää Propsy järjestelmän työajanseurantamoduulia opasvarauksissa.
Vanhan toimintamallin ongelmina oli muunmuassa aikaaviepä opaskalenterien hallinta ja oppaiden etsiminen varauksiin. Vanha järjestelmä ei pystynyt myöskään hallinnoimaan varauksissa Stromman omaa kuljetuskalustoa eikä useamman päivän varauksia.
Uusi käyttäjäpolku laadittiin kolmipäiväisessä Sprintissä havainnoiden ensimmäisenä päivänä prosessin nykytilanne, toisena asiakaskokemus ja lopuksi havaintojen pohjalta luotiin uusi käyttäjäpolku. Guide CrewWeb palvelua pilotoitiin ensin pienelle testiryhmälle oppaita ennen käyttöönottoa. Tulosten havainnointia varten luotiin kolme opas personaa. Käyttäjäpolku ja ohjemanuaalit päivitettiin ryhmäkeskustelujen sekä Guide CrewWeb käyttäjätutkimuksesta saadun datan pohjalta.
Tuloksista selvisi, että suurin osa käyttäjäkyselyyn vastanneista Helsinki oppaista koki Guide CrewWeb moduulin tarjoamat palvelut hyvänä. Eritoten oppaat jotka tekivät paljon opastuksia Strommalle. Opasvarauksia hallinnoivan myyntitiimin käyttäjähavainnoista nousi kuitenkin esiin ongelma, etteivät kaikki oppaat käytä moduulia yhtä aktiivisesti. Järjestelmän jatkokehityksen kannalta olisikin tärkeää, että Strommalle paljon opastavat Helsinki oppaat sitoutuisivat myös moduulin käyttöön.
Vanhan toimintamallin ongelmina oli muunmuassa aikaaviepä opaskalenterien hallinta ja oppaiden etsiminen varauksiin. Vanha järjestelmä ei pystynyt myöskään hallinnoimaan varauksissa Stromman omaa kuljetuskalustoa eikä useamman päivän varauksia.
Uusi käyttäjäpolku laadittiin kolmipäiväisessä Sprintissä havainnoiden ensimmäisenä päivänä prosessin nykytilanne, toisena asiakaskokemus ja lopuksi havaintojen pohjalta luotiin uusi käyttäjäpolku. Guide CrewWeb palvelua pilotoitiin ensin pienelle testiryhmälle oppaita ennen käyttöönottoa. Tulosten havainnointia varten luotiin kolme opas personaa. Käyttäjäpolku ja ohjemanuaalit päivitettiin ryhmäkeskustelujen sekä Guide CrewWeb käyttäjätutkimuksesta saadun datan pohjalta.
Tuloksista selvisi, että suurin osa käyttäjäkyselyyn vastanneista Helsinki oppaista koki Guide CrewWeb moduulin tarjoamat palvelut hyvänä. Eritoten oppaat jotka tekivät paljon opastuksia Strommalle. Opasvarauksia hallinnoivan myyntitiimin käyttäjähavainnoista nousi kuitenkin esiin ongelma, etteivät kaikki oppaat käytä moduulia yhtä aktiivisesti. Järjestelmän jatkokehityksen kannalta olisikin tärkeää, että Strommalle paljon opastavat Helsinki oppaat sitoutuisivat myös moduulin käyttöön.