Kirjoita korvalle : kuunnelman käsikirjoittamisen erityispiirteet
Riekkola, Solina (2019)
Riekkola, Solina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712319
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kuunnelman käsikirjoittamisen erityispiirteitä. Siinä pyrittiin määrittelemään, mitkä ovat kuunnelmaa määrittävät ominaispiirteet ja toisaalta tarkastelemaan, miten kuunnelmakäsikirjoittajat
ottavat huomioon kuunnelman ominaispiirteet työssään. Tarkoitus oli tutkia kuunnelmaa draaman lajina ja selvittää, mitä kuunnelmakäsikirjoittajan työhön kuuluu.
Koska kuunnelman käsikirjoittamisesta on kirjoitettu niukasti, valittiin tutkimuksen suoritustavaksi kirjallisuuden kartoittamisen lisäksi teemahaastattelu. Aineisto koostui viiden kuunnelmakäsikirjoittajan teemahaastatteluista, jotka puolestaan koodattiin ja luokiteltiin Grounded theory -menetelmää hyödyntäen. Tavoitteena oli saada aineistoa jäsentämällä selville, millaisia aiheita se käsittelee.
Analyysin perusteella kävi ilmi, että kuunnelma kirjoitetaan pelkästään kuuloaistin varaan. Nopeat leikkaukset ajassa ja paikassa ovat sille ominaisia ja se rakentuu kuulijan mielikuvitukseen. Kuunnelma on ilmaisun tiheyttä ja tiiviyttä suosiva laji ja sille on luontevaa tutkia henkilöidensä sisäisiä maailmoja. Kuunnelmakäsikirjoittaja toimii osana monitaiteellista työryhmää.
Kuunnelmakäsikirjoittajan työ näyttäytyi yksilöllisesti muotoutuvana. Eri kirjoittajat hyödyntävät erilaisia metodeja teoksen henkilöhahmojen ja maailman rakentamisessa, tekstin tuottamisessa ja editoimisessa. Käsikirjoittajat löytävät monipuolisia merkityksiä ja käyttötarkoituksia draaman peruselementeille, kuten kohtaukselle tai dialogille.
ottavat huomioon kuunnelman ominaispiirteet työssään. Tarkoitus oli tutkia kuunnelmaa draaman lajina ja selvittää, mitä kuunnelmakäsikirjoittajan työhön kuuluu.
Koska kuunnelman käsikirjoittamisesta on kirjoitettu niukasti, valittiin tutkimuksen suoritustavaksi kirjallisuuden kartoittamisen lisäksi teemahaastattelu. Aineisto koostui viiden kuunnelmakäsikirjoittajan teemahaastatteluista, jotka puolestaan koodattiin ja luokiteltiin Grounded theory -menetelmää hyödyntäen. Tavoitteena oli saada aineistoa jäsentämällä selville, millaisia aiheita se käsittelee.
Analyysin perusteella kävi ilmi, että kuunnelma kirjoitetaan pelkästään kuuloaistin varaan. Nopeat leikkaukset ajassa ja paikassa ovat sille ominaisia ja se rakentuu kuulijan mielikuvitukseen. Kuunnelma on ilmaisun tiheyttä ja tiiviyttä suosiva laji ja sille on luontevaa tutkia henkilöidensä sisäisiä maailmoja. Kuunnelmakäsikirjoittaja toimii osana monitaiteellista työryhmää.
Kuunnelmakäsikirjoittajan työ näyttäytyi yksilöllisesti muotoutuvana. Eri kirjoittajat hyödyntävät erilaisia metodeja teoksen henkilöhahmojen ja maailman rakentamisessa, tekstin tuottamisessa ja editoimisessa. Käsikirjoittajat löytävät monipuolisia merkityksiä ja käyttötarkoituksia draaman peruselementeille, kuten kohtaukselle tai dialogille.