Positiivisesti töissä : case: Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Järvinen, Anni (2019)
Järvinen, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712310
Tiivistelmä
Työ on muuttunut monella tavoin. Työn ajan ja paikan määreet ovat kokeneet muutoksia. Haasteena työn muutoksissa on, että työntekijöiden tulisi muuttua mukana. Työntekijöiden tulisi olla joustavia, myönteisiä ja avoimia uudistuksille. Myös ammatillisen koulutuksen opettajien työ on muuttunut paljon. Opettajan pitäisi uudistaa itseään ja kehittää työtään jatkuvasti. Työn muuttuminen ja kehittyminen vaikuttavat työhyvinvointiin. Työhyvinvointia voidaan parantaa muuttamalla itseään ja ajatuksiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miltä näyttäytyy yhteistyöorganisaatio Stadin ammatti- ja aikuisopiston ammatillisen opettajan tämän hetkinen työhyvinvointi, ja kuinka opettaja itse voi siihen vaikuttaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa ammatilliselle opettajalle opas parempaan työhyvinvointiin. Opas tehdään digitaaliseen muotoon.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia, työssä tarvittavia taitoja ja niiden kehittämistä, työssä ohjaavia voimia, kuten motivaatiota ja volitiota. Lisäksi tietoperustassa käsitellään muutoksien vastaanottamista työelämässä ja työn imua sekä työn tuunausta.
Opinnäytetyöhön sisältyvässä tutkimuksessa käytettiin menetelminä kyselyä ja teemahaastattelua. Teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Oppaan sisältöä varten tietoperustasta tehtiin myös sisällönanalyysia. Oppaan rakentamisen jälkeen, opas testattiin yhteistyöorganisaatiossa.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi esille, että opettajat ovat positiivisesti asennoituneita, mutta heidän työhyvinvointinsa oli kärsinyt. Työn muutokset olivat aikaansaaneet työyhteisössä erilaisia ilmiöitä, kuten palautumisongelmia ja huonoa työilmapiiriä. Työn muutokset olivat heikentäneet opettajien työmotivaatiota, vaikka se on edelleen suurimmalla osalla hyvällä tasolla. Tiimityöskentely koettiin ongelmallisena. Haastatteluista ilmeni myös kantavana teemana, että työssäjaksaminen oli muutoksissa koetuksella ja palautuminen työstä oli heikentynyt. Opettajat ovat sinnikkäitä ja katsoivat lähes kaikki myönteisesti tulevaisuuteen. Opettajat kokivat, että monet työkaverit ovat väsyneitä ja stressaantuneita. Monet innostuivat työstään työn tuunaamisen avulla ja saivat lisäinnostusta kehittämällä ja suunnittelemalla kokonaisuuksia ja toimintoja itse.
Positiivisesti töissä –opas on opinnäytetyön tavoite, joka saavutettiin. Oppaassa on ajatusmalleja työmotivaation kehittämiseen, muutokseen sopeutumiseen ja työyhteisössä toimimiseen. Työmotivaation lisäämiseksi oppaassa korostetaan työn mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Yhteisön ja tiimin toiminnan parantamiseksi nostetaan esille vastavuoroinen vuorovaikutus ja sen merkitys. Muutoksiin sopeutumiseksi haetaan ratkaisuja myönteisestä ajattelusta ja itsensä kehittämisestä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miltä näyttäytyy yhteistyöorganisaatio Stadin ammatti- ja aikuisopiston ammatillisen opettajan tämän hetkinen työhyvinvointi, ja kuinka opettaja itse voi siihen vaikuttaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa ammatilliselle opettajalle opas parempaan työhyvinvointiin. Opas tehdään digitaaliseen muotoon.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia, työssä tarvittavia taitoja ja niiden kehittämistä, työssä ohjaavia voimia, kuten motivaatiota ja volitiota. Lisäksi tietoperustassa käsitellään muutoksien vastaanottamista työelämässä ja työn imua sekä työn tuunausta.
Opinnäytetyöhön sisältyvässä tutkimuksessa käytettiin menetelminä kyselyä ja teemahaastattelua. Teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Oppaan sisältöä varten tietoperustasta tehtiin myös sisällönanalyysia. Oppaan rakentamisen jälkeen, opas testattiin yhteistyöorganisaatiossa.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi esille, että opettajat ovat positiivisesti asennoituneita, mutta heidän työhyvinvointinsa oli kärsinyt. Työn muutokset olivat aikaansaaneet työyhteisössä erilaisia ilmiöitä, kuten palautumisongelmia ja huonoa työilmapiiriä. Työn muutokset olivat heikentäneet opettajien työmotivaatiota, vaikka se on edelleen suurimmalla osalla hyvällä tasolla. Tiimityöskentely koettiin ongelmallisena. Haastatteluista ilmeni myös kantavana teemana, että työssäjaksaminen oli muutoksissa koetuksella ja palautuminen työstä oli heikentynyt. Opettajat ovat sinnikkäitä ja katsoivat lähes kaikki myönteisesti tulevaisuuteen. Opettajat kokivat, että monet työkaverit ovat väsyneitä ja stressaantuneita. Monet innostuivat työstään työn tuunaamisen avulla ja saivat lisäinnostusta kehittämällä ja suunnittelemalla kokonaisuuksia ja toimintoja itse.
Positiivisesti töissä –opas on opinnäytetyön tavoite, joka saavutettiin. Oppaassa on ajatusmalleja työmotivaation kehittämiseen, muutokseen sopeutumiseen ja työyhteisössä toimimiseen. Työmotivaation lisäämiseksi oppaassa korostetaan työn mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Yhteisön ja tiimin toiminnan parantamiseksi nostetaan esille vastavuoroinen vuorovaikutus ja sen merkitys. Muutoksiin sopeutumiseksi haetaan ratkaisuja myönteisestä ajattelusta ja itsensä kehittämisestä.