Franchisingketjun perustaminen shop-in-shop-yritykselle
Nordenswan, Sanna (2019)
Nordenswan, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka franchisingketju perustetaan, ja mitkä ovat perustamisen kustannukset. Työn tavoitteena oli tehdä franchisinganalyysi toimeksiantajayritykselle, joka toimii shop-in-shop-mallilla päivittäistavarakauppojen sisällä, myyden terveellisiä välipaloja. Yritys on laajentunut nopeasti, ja yrittäjä miettii, olisiko franchisingketjun perustaminen ratkaisu kasvavaan kysyntään vastaamiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa määriteltiin franchisingia ja tehtiin katsaus franchisingsektorin nykytilaan Suomessa. Tämän jälkeen käsiteltiin franchisingketjun perustamiseen liittyviä käytännön asioita. Empiirinen osuus koostui kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia elementtejä yhdistelevistä tutkimuksista. Opinnäytetyön aikana haastateltiin franchise-alan asiantuntijoita sekä tehtiin Suomessa vuonna 2010 tai myöhemmin perustettujen franchisingketjujen franchise-antajille suunnattu lomakekysely, johon vastasi 8 franchise-antajaa. Toimeksiantajaa haastateltiin useasti.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että franchisingsektorilla on merkittävä asema Suomen taloudessa ja työllisyydessä. Franchising ei ole läheskään kaikille yrityksille sopiva tapa toimia, ja aina tulee selvittää, onko yrityksellä edellytykset menestyä franchisingketjuna. Pohjatyöt tulee tehdä kunnolla, sillä konseptia monistettaessa mahdolliset virheetkin monistuvat. Franchisingketjun perustamiskuluissa yrityksen kannattaa varautua vähintään 20 000 euron sijoitukseen. Franchisinganalyysin perusteella franchisingketjun perustaminen voi olla toimeksiantajalle kannattava kasvukeino, mutta muutkin mahdollisuudet tulisi tutkia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa määriteltiin franchisingia ja tehtiin katsaus franchisingsektorin nykytilaan Suomessa. Tämän jälkeen käsiteltiin franchisingketjun perustamiseen liittyviä käytännön asioita. Empiirinen osuus koostui kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia elementtejä yhdistelevistä tutkimuksista. Opinnäytetyön aikana haastateltiin franchise-alan asiantuntijoita sekä tehtiin Suomessa vuonna 2010 tai myöhemmin perustettujen franchisingketjujen franchise-antajille suunnattu lomakekysely, johon vastasi 8 franchise-antajaa. Toimeksiantajaa haastateltiin useasti.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että franchisingsektorilla on merkittävä asema Suomen taloudessa ja työllisyydessä. Franchising ei ole läheskään kaikille yrityksille sopiva tapa toimia, ja aina tulee selvittää, onko yrityksellä edellytykset menestyä franchisingketjuna. Pohjatyöt tulee tehdä kunnolla, sillä konseptia monistettaessa mahdolliset virheetkin monistuvat. Franchisingketjun perustamiskuluissa yrityksen kannattaa varautua vähintään 20 000 euron sijoitukseen. Franchisinganalyysin perusteella franchisingketjun perustaminen voi olla toimeksiantajalle kannattava kasvukeino, mutta muutkin mahdollisuudet tulisi tutkia.