Hahmoanimaatio Blender 3D:llä
Tiiro, Antti (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712306
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esiteltiin kolmiulotteisen hahmon animoinnin vaiheet, sekä mitä hahmolta vaaditaan minimissään ennen kuin animoinnin voi aloittaa. Opinnäytetyö alkoi animaation esittelyllä, sen historiasta, teoriasta ja eri tuotantotekniikoista. Esittely ja historia selvittivät, miksi ihmisillä on kautta historian ollut taipumus saada kuvat liikkumaan, ja kuinka animaatio on mullistanut koko tarinankerronnan taiteen ajan saatossa. Animaatiotekniikoiden jälkeen tutustuttiin Blender 3D:n historiaan ja käyttöön, jolla alustettiin lukijaa tulevaan käytännön osuuteen, joka päättyi kolmiulotteisen hahmon animaation luomiseen.
Työn tavoitteena oli osoittaa, että animaation voi aloittaa varsin aikaisessa vaiheessa hahmon luontia. Tämä helpottaa työvaiheiden jakamista ja aikataulutusta, ja mahdollistaa aikaisten iteraatioiden käynnistämisen. Animaatiossa tärkeintä on hahmon luuranko, sillä vaikka hahmo itsessään muuttuisi, se ei vaikuta luustoon niin kauan kuin sitä ei suoraan editoida. Samaa luustoa voi käyttää siis useassa hahmossa.
Lopuksi opinnäytetyön projektiosuudessa esiteltiin hahmon 3D-luonnostelu, luonnoksen valmistelu animaatiota varten ja animaation tuotannon perusteet. Projektiosuus on hyvä lukijalle, jolle animaation tuottaminen on tuttua, mutta Blender 3D on uutta tietoa. Projektiosuus käsitteli mallintamisen, animaatioon valmisteluun tarvittavien työvaiheiden sekä animoinnin tärkeimmät työkalut ja pikanäppäimet, ja tavoitteena oli, että lukija kykenee itse tuottamaan animoitavan hahmon.
Työn tavoitteena oli osoittaa, että animaation voi aloittaa varsin aikaisessa vaiheessa hahmon luontia. Tämä helpottaa työvaiheiden jakamista ja aikataulutusta, ja mahdollistaa aikaisten iteraatioiden käynnistämisen. Animaatiossa tärkeintä on hahmon luuranko, sillä vaikka hahmo itsessään muuttuisi, se ei vaikuta luustoon niin kauan kuin sitä ei suoraan editoida. Samaa luustoa voi käyttää siis useassa hahmossa.
Lopuksi opinnäytetyön projektiosuudessa esiteltiin hahmon 3D-luonnostelu, luonnoksen valmistelu animaatiota varten ja animaation tuotannon perusteet. Projektiosuus on hyvä lukijalle, jolle animaation tuottaminen on tuttua, mutta Blender 3D on uutta tietoa. Projektiosuus käsitteli mallintamisen, animaatioon valmisteluun tarvittavien työvaiheiden sekä animoinnin tärkeimmät työkalut ja pikanäppäimet, ja tavoitteena oli, että lukija kykenee itse tuottamaan animoitavan hahmon.