Alkoholin markkinointi
Väätäinen, Elina (2019)
Väätäinen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella alkoholimainontaan liittyviä rajoituksia ja mahdollisuuksia. Työssä tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia laillisia rajoituksia alkoholin markkinoinnissa on ja mitä pitää ottaa huomioon, kun suunnitellaan alkoholimainoksia. Työn tarkoituksena oli, että alkoholin markkinointiin liittyvää alkoholilainsäädäntöä ymmärrettäisiin paremmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli paneutua tarkemmin alaikäisiin kohdistuvaan alkoholimainontaan, koska alkoholin markkinointia rajoitetaan muun muassa alaikäisten vuoksi. Tarkoituksena oli selvittää, näkevätkö alaikäiset sosiaalisen median kanavissa alkoholimainontaa.
Lisäksi työssä haluttiin selvittää, voiko alkoholimainonnalla olla vaikutuksia alaikäisiin ja mitä nämä mahdolliset vaikutukset ovat.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ohjetta alkoholin markkinoinnista. Työssä käytettiin lähteenä Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton panimoalan ohjetta, jotta työssä voitaisiin kertoa, mitä vastuullinen markkinointiviestintä on. Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä valmiita tutkimuksia. Tutkimuksissa esimerkiksi selvitettiin, onko alkoholimainonnalla vaikutuksia alaikäisiin.
Selvitys osoitti, että väkeviä alkoholijuomia ei saa mainostaa kuin poikkeustapauksissa. Mietoja alkoholijuomia saa mainostaa, mutta poikkeustilanteissa se on kiellettyä. Työssä selvisi, että alkoholimainontaa suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon yhteiskunnalliset arvot ja olla rehellinen, sekä vastuullinen. Selvitys osoitti, että alkoholimainonnalla on ollut negatiivisia vaikutuksia alaikäisiin. Opinnäytetyössä selvisi, että nuoret ovat havainneet ja havaitsevat alkoholimainontaa sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli paneutua tarkemmin alaikäisiin kohdistuvaan alkoholimainontaan, koska alkoholin markkinointia rajoitetaan muun muassa alaikäisten vuoksi. Tarkoituksena oli selvittää, näkevätkö alaikäiset sosiaalisen median kanavissa alkoholimainontaa.
Lisäksi työssä haluttiin selvittää, voiko alkoholimainonnalla olla vaikutuksia alaikäisiin ja mitä nämä mahdolliset vaikutukset ovat.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ohjetta alkoholin markkinoinnista. Työssä käytettiin lähteenä Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton panimoalan ohjetta, jotta työssä voitaisiin kertoa, mitä vastuullinen markkinointiviestintä on. Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä valmiita tutkimuksia. Tutkimuksissa esimerkiksi selvitettiin, onko alkoholimainonnalla vaikutuksia alaikäisiin.
Selvitys osoitti, että väkeviä alkoholijuomia ei saa mainostaa kuin poikkeustapauksissa. Mietoja alkoholijuomia saa mainostaa, mutta poikkeustilanteissa se on kiellettyä. Työssä selvisi, että alkoholimainontaa suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon yhteiskunnalliset arvot ja olla rehellinen, sekä vastuullinen. Selvitys osoitti, että alkoholimainonnalla on ollut negatiivisia vaikutuksia alaikäisiin. Opinnäytetyössä selvisi, että nuoret ovat havainneet ja havaitsevat alkoholimainontaa sosiaalisen median kanavissa.