Markkinointiviestinnän suunnitelma : Case: Fysio-Otso
Ranta, Simo (2019)
Ranta, Simo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva markkinointiviestinnän suunnitelma toimeksiantajayritys FYSIO-OTSOlle. Markkinointiviestintä on yritysten markkinoinnin näkyvin aktiviteetti ja samalla yksi tärkeimmistä keinoista selviytyä alati muuttuvassa markkinoinnin kentässä. Digitalisaatio on muuttanut markkinointiviestintää huomattavasti viimeisten vuosien aikana ja yritykset ovat alkaneet hyödyntää sen tarjoamia vaihtoehtoja. Edellä mainittujen asioiden pohjalta laadittiin markkinointiviestinnän suunnitelma, joka soveltuu hiljattain toimintansa aloittaneelle toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen osa-alueita. Lisäksi erillisenä osana käsitellään tämän hetken suurimpiin trendeihin kuuluvaa digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisprosessia, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa esitettyä tietoa. Suunnitelma toteutettiin analysoimalla toimeksiantajan yritystä ja sen toimintaympäristöä. Suunnitelmaa tehdessä otettiin huomioon toimeksiantajan rajalliset rahalliset ja ajalliset resurssit.
Markkinointiviestinnän suunnitelma toteutettiin vuosikellon ja sitä tukevan markkinointikalenterin muodossa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman helposti toteutettavissa oleva suunnitelma, jonka avulla toimeksiantajan on mahdollista saada lisää tunnettuutta paikallisesti ja sitä kautta lisää myyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen osa-alueita. Lisäksi erillisenä osana käsitellään tämän hetken suurimpiin trendeihin kuuluvaa digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisprosessia, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa esitettyä tietoa. Suunnitelma toteutettiin analysoimalla toimeksiantajan yritystä ja sen toimintaympäristöä. Suunnitelmaa tehdessä otettiin huomioon toimeksiantajan rajalliset rahalliset ja ajalliset resurssit.
Markkinointiviestinnän suunnitelma toteutettiin vuosikellon ja sitä tukevan markkinointikalenterin muodossa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman helposti toteutettavissa oleva suunnitelma, jonka avulla toimeksiantajan on mahdollista saada lisää tunnettuutta paikallisesti ja sitä kautta lisää myyntiä.