Asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin
Halonen, Juha (2019)
Halonen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712282
Tiivistelmä
Tekninen tukkukauppa elää suurten muutosten aikaa. Digitalisaatio sekä globalisaatio muuttavat asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja perinteinen yritysten välinen kaupankäynti saa piirteitä kuluttajakaupan toimintamalleista. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi tukkukaupan on kehitettävä toimintatapojaan ja palveluitaan. Asiakaskokemus nähdään kilpailutekijäksi yhä useammassa organisaatiossa.
Yritys, jolle kehittämistehtävä tehdään, on teollisuuden erikoissovelluksiin tarkoitettujen tuotteiden maahantuontiyritys. Tuotemyynnin lisäksi yritys suunnittelee, valmistaa ja toimittaa laajempia järjestelmäprojekteja. Kehittämistehtävän tavoitteena on asiakaslähtöisen sisällöntuotannon kehittäminen tuotteiden ja järjestelmien markkinoinnissa. Tarkoituksena on kehittää käytännön toimintamalli sisältömarkkinoinnin asiakaslähtöiseen toteutukseen.
Kehittämistehtävän lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Teoreettisen tiedon hankkiminen asiakasymmärryksestä, sisältöstrategian luonnista ja sisältömarkkinoinnin toteutuksesta tapahtuu kirjallisuuteen ja markkinatutkimuksiin tutustumisella. Toimintamalli asiakaslähtöiseen sisällöntuotantoon luodaan palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja hyödyntäen. Toimintamalli testataan palvelumuotoiluprojektin käytännön toteutuksella.
Työn raportoinnissa tutustutaan aluksi sisältömarkkinoinnin ja palvelumuotoilun teoriaan. Työn empiirinen osuus on konstruktion käytännön testaaminen palvelumuotoiluprojektin toteutuksena. Konstruktion arviointi perustuu toteutuksen onnistumiseen kohdeyrityksessä. Työ läpäisee heikon markkinatestin, sillä konstruktio onnistutaan ottamaan kohdeyrityksessä käytäntöön niin toimintamallin kuin työkalujen osalta.
Työn tekemisessä korostuu erityisesti sen liiketoiminallinen merkitys kohdeyritykselle. Työn ansiosta yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen merkityksellistä ja ostopäätöstä tukevaa markkinointisisältöä ostoprosessin eri vaiheissa ja parantamaan näin asiakaskokemusta.
Yritys, jolle kehittämistehtävä tehdään, on teollisuuden erikoissovelluksiin tarkoitettujen tuotteiden maahantuontiyritys. Tuotemyynnin lisäksi yritys suunnittelee, valmistaa ja toimittaa laajempia järjestelmäprojekteja. Kehittämistehtävän tavoitteena on asiakaslähtöisen sisällöntuotannon kehittäminen tuotteiden ja järjestelmien markkinoinnissa. Tarkoituksena on kehittää käytännön toimintamalli sisältömarkkinoinnin asiakaslähtöiseen toteutukseen.
Kehittämistehtävän lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Teoreettisen tiedon hankkiminen asiakasymmärryksestä, sisältöstrategian luonnista ja sisältömarkkinoinnin toteutuksesta tapahtuu kirjallisuuteen ja markkinatutkimuksiin tutustumisella. Toimintamalli asiakaslähtöiseen sisällöntuotantoon luodaan palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja hyödyntäen. Toimintamalli testataan palvelumuotoiluprojektin käytännön toteutuksella.
Työn raportoinnissa tutustutaan aluksi sisältömarkkinoinnin ja palvelumuotoilun teoriaan. Työn empiirinen osuus on konstruktion käytännön testaaminen palvelumuotoiluprojektin toteutuksena. Konstruktion arviointi perustuu toteutuksen onnistumiseen kohdeyrityksessä. Työ läpäisee heikon markkinatestin, sillä konstruktio onnistutaan ottamaan kohdeyrityksessä käytäntöön niin toimintamallin kuin työkalujen osalta.
Työn tekemisessä korostuu erityisesti sen liiketoiminallinen merkitys kohdeyritykselle. Työn ansiosta yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen merkityksellistä ja ostopäätöstä tukevaa markkinointisisältöä ostoprosessin eri vaiheissa ja parantamaan näin asiakaskokemusta.