Personal i fokus: Ett webbverktyg för att stöda personalens handlingsstrategier i arbete med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken
Laine, Martina; Storbacka- Järvinen, Lena (2019)
Laine, Martina
Storbacka- Järvinen, Lena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712279
Tiivistelmä
Undersökningar visar att barns socioemotionella färdigheter under småbarnsåren har en stark koppling med många faktorer i vuxenlivet, bl.a. utbildning, användning av rusmedel och droger, yrkeskarriär och mental hälsa. Personalen har ofta goda kunskaper om barns socioemotionella utveckling, men de är i behov av konkret handledning i hur de kunde arbeta med socioemotionellt utagerande barn.
Syftet med detta utvecklingsarbete var att reda ut vilka handlingsstrategier personalen behöver för att arbeta med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken. Målet med arbetet var att utforma ett verktyg som stöder personalens handlingsstrategier i arbete med socioemotionellt utagerande barn.
Detta är ett funktionellt utvecklingsarbete. Arbetet har genomförts i form av en systematisk litteraturöversikt. Utifrån den gjordes en kvantitativ enkätförfrågan, som delats i Facebookgrupper som är riktade till personal inom småbarnspedagogiken. Litteraturöversikten och enkätförfrågan låg som grund när utvecklingsarbetets verktyg, en webbsida gjordes. Webbsidan testades i workshop. I testtillfället deltog personal som arbetar inom småbarnspedagogiken i egentliga Finland. Samtliga deltagare i workshoppen upplevde att innehållet på webbsidan är tydligt och konkret, samt att den är användbar och har potential i arbete med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken.
Syftet med detta utvecklingsarbete var att reda ut vilka handlingsstrategier personalen behöver för att arbeta med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken. Målet med arbetet var att utforma ett verktyg som stöder personalens handlingsstrategier i arbete med socioemotionellt utagerande barn.
Detta är ett funktionellt utvecklingsarbete. Arbetet har genomförts i form av en systematisk litteraturöversikt. Utifrån den gjordes en kvantitativ enkätförfrågan, som delats i Facebookgrupper som är riktade till personal inom småbarnspedagogiken. Litteraturöversikten och enkätförfrågan låg som grund när utvecklingsarbetets verktyg, en webbsida gjordes. Webbsidan testades i workshop. I testtillfället deltog personal som arbetar inom småbarnspedagogiken i egentliga Finland. Samtliga deltagare i workshoppen upplevde att innehållet på webbsidan är tydligt och konkret, samt att den är användbar och har potential i arbete med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken.