Ammattiteatteribrändin kehittäminen : Kehittämiskohteena Teatteri Tuike
Arrenius, Anne (2019)
Arrenius, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712262
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus, joka tutkii Teatteri Tuikkeen brändiä ja sitä, miten kehittää sitä vahvasti ammatillisempaan suuntaan. Työn tilaaja on Teatteri Tuike, jonka erityispiirteenä ovat aisti- ja sokkoteatteri. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on: Millaiseksi Teatteri Tuikkeen brändiä tulisi kehittää? Kehittämistyö selvittää, mitä tarvitaan ammattimaisen brändin luomiseen ja kehittymiseen.
Teorian viitekehys muodostuu bränditeoriasta, jossa käsittelen menestyksekkäälle brändille vaadittuja ominaisuuksia. Toimiva brändi tarvitsee ympärilleen paljon useita hyviä ominaisuuksia ja jatkuvaa kehittelyä. Aineistonkeruumenetelminä kehittämistyössä ovat: kysely, teemahaastattelu, world cafe, benchmarking ja kuusi ajatteluhattua -menetelmä.
Tuloksista käy ilmi, että Teatteri Tuikkeella on heikko brändi, vaikka se esittäytyy ammattiteatterina ja esitykset ovat laadukkaita. Pelkästään ammattimaiset esitykset eivät tee teatterista ammattiteatteria. Tästä syystä tarvitaan ammattituottaja, joka mahdollistaa ammattimaisen tuotannon sekä laadukkaan monitaiteisen työn ja teatterin kaupallistamisen. Työssä peilataan kerättyjä tuloksia teorian kautta ja esitetään kehittämisehdotuksia.
Tuikkeen tulisi hyödyntää ammattimaista tuotanto-osaamista. Se mahdollistaisi teatterin kehittymisen, ja täten Teatteri Tuike toisi arvokkaan lisän Suomen teatterikentälle. Teatteri Tuikkeen tarvitsee uudistaa brändiä ja sen markkinointia. Menestyäkseen ammattiteatteri-kentällä, teatterituotanto vaati jatkuvaa kehittymistä, uudistumista ja kilpailua.
Teorian viitekehys muodostuu bränditeoriasta, jossa käsittelen menestyksekkäälle brändille vaadittuja ominaisuuksia. Toimiva brändi tarvitsee ympärilleen paljon useita hyviä ominaisuuksia ja jatkuvaa kehittelyä. Aineistonkeruumenetelminä kehittämistyössä ovat: kysely, teemahaastattelu, world cafe, benchmarking ja kuusi ajatteluhattua -menetelmä.
Tuloksista käy ilmi, että Teatteri Tuikkeella on heikko brändi, vaikka se esittäytyy ammattiteatterina ja esitykset ovat laadukkaita. Pelkästään ammattimaiset esitykset eivät tee teatterista ammattiteatteria. Tästä syystä tarvitaan ammattituottaja, joka mahdollistaa ammattimaisen tuotannon sekä laadukkaan monitaiteisen työn ja teatterin kaupallistamisen. Työssä peilataan kerättyjä tuloksia teorian kautta ja esitetään kehittämisehdotuksia.
Tuikkeen tulisi hyödyntää ammattimaista tuotanto-osaamista. Se mahdollistaisi teatterin kehittymisen, ja täten Teatteri Tuike toisi arvokkaan lisän Suomen teatterikentälle. Teatteri Tuikkeen tarvitsee uudistaa brändiä ja sen markkinointia. Menestyäkseen ammattiteatteri-kentällä, teatterituotanto vaati jatkuvaa kehittymistä, uudistumista ja kilpailua.