Onnistuneen etäjohtamisen mahdollisuudet - Case LähiTapiolan Asiakas- ja vakuutuspalvelukeskus
Asikainen, Heini (2019)
Asikainen, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712259
Tiivistelmä
Etätyö ja sitä kautta etäjohtaminen yleistyvät työpaikoilla. Toimistotyöntekijöistä iso osa työskentelee muutamia päiviä viikosta etänä. Etätyön tekeminen onnistuu lähes missä vain, työntekijä voi työskennellä kotonaan, kesämökillään tai toisessa kaupungissa. Etätyön tekemisestä on muodostunut tärkeä työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen osa-alue ja sen vuoksi sitä, suosivat niin työntekijät kuin työnantajatkin. Tuloksellinen etätyö vaatii etäjohtamista ja etäjohtaminen onkin yksi esimiehen tämän päivän tärkeimmistä työtehtävistä. Etäisyys työpaikalta ja esimiehestä vaikuttaa kommunikointiin ja vähentää esimiehen ja työntekijän välistä kontaktia. Sen vuoksi esimiehestä voi tuntua, että asiat on entistä vaikeampaa pitää hallinnassa. Onnistunut etäjohtaminen edellyttää luottamusta, arvostusta, avoimuutta, pelisääntöjä, avointa vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä työyhteisössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää LähiTapiolan Asiakas- ja vakuutuspalvelukeskuksen esimiesten etäjohtamistaitoja. Työn tarkoituksena oli löytää työkaluja ja ideoita etäjohtamiseen. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä. Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen lähtötilanteen kartoittamiseksi toteutettiin palveluneuvojille verkkokysely, jonka tulosten pohjalta toteutin palvelupäälliköille teemahaastattelut. Tulosten perusteella laadin kehittämisehdotuksia ja toimintatapamuutoksia etätyön toteuttamiseen. Teoria osuudessa käsittelin muuttuvaa työelämää työntekijän ja työnantajan näkökulmasta, sekä valmentavaa esimiestyötä, tiimijohtamista ja etäjohtamista. Lisäksi teoriassa käsiteltiin ajankäytön suunnittelua osana menestyvää esimiestyötä.
Palveluneuvojien kyselytutkimuksessa selvisi, että he suhtautuvat positiivisesti etätyöhön. Etätyömahdollisuus auttaa jaksamaan melko kiireisessä ja hektisessä työympäristössä, työ tapahtuu avokonttorissa missä melun määrä voi välillä nousta kovaksi. Etätyö auttaa jaksamaan myös iltavuoroihin painottuvissa työajoissa, koska kotoa käsin työskennellessä työmatkoihin menevä aika jää pois. Kyselytutkimuksessa nousi esille, että avoin vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat asioita, joiden koetaan muuttuneen tai joihin pitää kiinnittää enemmän huomiota etätyön lisäännyttyä. Esimiehille tehdyssä teemahaastattelussa nousi esille samat ongelmakohdat. Esimiehet tunsivat selvästi, etteivät he ole tarpeeksi yhteydessä etätyössä olevien alaistensa kanssa. Samoin myös yhteisöllisyyden koettiin muuttuneen etätyön lisäännyttyä. Sitä halutaan vahvistaa ja kehittää, ettei työnteko vaikeutuisi sen vuoksi. Jotta etäjohtaminen on tehokasta ja tuottavaa täytyy esimiesten olla entistä aktiivisempia etätyöntekijöidensä suhteen. Lyhyet Chat ja puhelinpalaverit tai kuulumisien vaihtaminen esimerkiksi Teams - työtilan kautta auttavat yhteisöllisyyden ylläpidossa. Virtuaalikahvit yhdessä esimiehen tai kollegan kanssa on myös hyvä vaihtoehto lisätä yhteisöllisyyden tunnetta. Työyhteisössä kannattaa luoda yhdessä pelisäännöt, joilla ohjataan yhteydenpitoa ja huolehditaan yhteisöllisyyden säilymisestä työyhteisössä. Näin työyhteisö säilyy aktiivisena ja etätyönteko on hauskaa ja palkitsevaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää LähiTapiolan Asiakas- ja vakuutuspalvelukeskuksen esimiesten etäjohtamistaitoja. Työn tarkoituksena oli löytää työkaluja ja ideoita etäjohtamiseen. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä. Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen lähtötilanteen kartoittamiseksi toteutettiin palveluneuvojille verkkokysely, jonka tulosten pohjalta toteutin palvelupäälliköille teemahaastattelut. Tulosten perusteella laadin kehittämisehdotuksia ja toimintatapamuutoksia etätyön toteuttamiseen. Teoria osuudessa käsittelin muuttuvaa työelämää työntekijän ja työnantajan näkökulmasta, sekä valmentavaa esimiestyötä, tiimijohtamista ja etäjohtamista. Lisäksi teoriassa käsiteltiin ajankäytön suunnittelua osana menestyvää esimiestyötä.
Palveluneuvojien kyselytutkimuksessa selvisi, että he suhtautuvat positiivisesti etätyöhön. Etätyömahdollisuus auttaa jaksamaan melko kiireisessä ja hektisessä työympäristössä, työ tapahtuu avokonttorissa missä melun määrä voi välillä nousta kovaksi. Etätyö auttaa jaksamaan myös iltavuoroihin painottuvissa työajoissa, koska kotoa käsin työskennellessä työmatkoihin menevä aika jää pois. Kyselytutkimuksessa nousi esille, että avoin vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat asioita, joiden koetaan muuttuneen tai joihin pitää kiinnittää enemmän huomiota etätyön lisäännyttyä. Esimiehille tehdyssä teemahaastattelussa nousi esille samat ongelmakohdat. Esimiehet tunsivat selvästi, etteivät he ole tarpeeksi yhteydessä etätyössä olevien alaistensa kanssa. Samoin myös yhteisöllisyyden koettiin muuttuneen etätyön lisäännyttyä. Sitä halutaan vahvistaa ja kehittää, ettei työnteko vaikeutuisi sen vuoksi. Jotta etäjohtaminen on tehokasta ja tuottavaa täytyy esimiesten olla entistä aktiivisempia etätyöntekijöidensä suhteen. Lyhyet Chat ja puhelinpalaverit tai kuulumisien vaihtaminen esimerkiksi Teams - työtilan kautta auttavat yhteisöllisyyden ylläpidossa. Virtuaalikahvit yhdessä esimiehen tai kollegan kanssa on myös hyvä vaihtoehto lisätä yhteisöllisyyden tunnetta. Työyhteisössä kannattaa luoda yhdessä pelisäännöt, joilla ohjataan yhteydenpitoa ja huolehditaan yhteisöllisyyden säilymisestä työyhteisössä. Näin työyhteisö säilyy aktiivisena ja etätyönteko on hauskaa ja palkitsevaa.