Sosiaalisen median hyödyntäminen jääkiekko-organisaatiossa - Case: Mestis
Pöyhönen, Johannes; Nieminen, Tapio (2019)
Lataukset:
Pöyhönen, Johannes
Nieminen, Tapio
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median käyttö jääkiekkoliiga Mestiksessä. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka Mestis ja sen alaiset seurat hyödyntävät sosiaalista mediaa toiminnassaan. Tarkoituksena oli, että toimeksiantaja ja Mestis-seurat voisivat hyödyntää opinnäytetyötä kehittäessään sosiaalisen median sisällöntuotantoaan yhä parempaan suuntaan.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin ja urheilumarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimuksia. Käytännön osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa metodeina käytettiin empiiristä havainnointia sekä haastatteluita.
Havainnoinnin tutkimustulokset osoittivat, että sekä Mestiksessä että kuudessa tutkittavassa seurassa eri sosiaalisen median kanavia käytetään monipuolisesti ja niiden merkitys on koko ajan kasvavassa roolissa organisaatioiden toiminnassa sekä näkyvyyden kannalta. Joillakin seuroilla kehittämisen varaa on hieman enemmän kuin toisilla, mutta somen hyödyntäminen on nykypäivänä läsnä jokaisen seuran toiminnassa. Haastatteluista kävi ilmi, että vastuu sisällöntuotannosta sosiaaliseen mediaan on usein yhden henkilön tai pienen tiimin käsissä. Lisäksi haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että sosiaalisen median käyttöön ja strategiaan tullaan panostamaan tulevaisuudessa entistäkin enemmän. Sisältöä, jolla organisaation on mahdollista erottua muista, pidettiin keskeisimpänä tekijänä some-markkinointiin liittyen.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että sosiaalista mediaa pidetään Mestiksessä äärimmäisen tärkeänä ja etenkin markkinoinnin kannalta olennaisena työkaluna. Myös kahden haastatellun vastaukset tukevat tätä näkemystä. Mestiksessä ja sen alaisissa seuroissa on havahduttu sosiaalisen median markkinoinnilliseen potentiaaliin, ja seuroissa on pyritty hiljattain aktivoitumaan sosiaalisen median kanavien hyödyntämisessä yhä enemmän.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin ja urheilumarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimuksia. Käytännön osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa metodeina käytettiin empiiristä havainnointia sekä haastatteluita.
Havainnoinnin tutkimustulokset osoittivat, että sekä Mestiksessä että kuudessa tutkittavassa seurassa eri sosiaalisen median kanavia käytetään monipuolisesti ja niiden merkitys on koko ajan kasvavassa roolissa organisaatioiden toiminnassa sekä näkyvyyden kannalta. Joillakin seuroilla kehittämisen varaa on hieman enemmän kuin toisilla, mutta somen hyödyntäminen on nykypäivänä läsnä jokaisen seuran toiminnassa. Haastatteluista kävi ilmi, että vastuu sisällöntuotannosta sosiaaliseen mediaan on usein yhden henkilön tai pienen tiimin käsissä. Lisäksi haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että sosiaalisen median käyttöön ja strategiaan tullaan panostamaan tulevaisuudessa entistäkin enemmän. Sisältöä, jolla organisaation on mahdollista erottua muista, pidettiin keskeisimpänä tekijänä some-markkinointiin liittyen.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että sosiaalista mediaa pidetään Mestiksessä äärimmäisen tärkeänä ja etenkin markkinoinnin kannalta olennaisena työkaluna. Myös kahden haastatellun vastaukset tukevat tätä näkemystä. Mestiksessä ja sen alaisissa seuroissa on havahduttu sosiaalisen median markkinoinnilliseen potentiaaliin, ja seuroissa on pyritty hiljattain aktivoitumaan sosiaalisen median kanavien hyödyntämisessä yhä enemmän.