"Saadaan yhdessä aikaan jotain mikä auttaa perheen arkea ja olemista" : kokemuksia lastensuojelun avohuollon palveluista
Lamminsivu, Riina; Pihkoluoma, Paula (2019)
Lamminsivu, Riina
Pihkoluoma, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää yhteistyöyritykselle kehittämisehdotuksia lastensuojelun avohuollon palveluihin. Yhteistyöyritys oli pieni, vuonna 2016 perustettu sosiaalialan yritys. Yritys tuottaa sekä lastensuojelun sijaishuollon että avohuollon palveluita. Yrityksen toiveen mukaisesti opinnäytetyössä ei käytetty yrityksen nimeä. Opinnäytetyössä kerättiin sekä asiakkaiden että yhteistyöyrityksen työntekijöiden kokemuksia lastensuojelun avohuollon palveluista. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten asiakaslähtöisyys on huomioitu yhteistyöyrityksen avohuollon palveluissa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistutkimuksena.
Opinnäytetyön kantavana teemana oli asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus. Yhteistyöyrityksen työntekijöille teetettiin lomakekysely liittyen lastensuojelun avohuollon palveluiden asiakaslähtöisyyteen. Asiakasaineisto kerättiin sosiaalisen median kautta. Lastensuojelun avohuollon asiakkaita pyydettiin kertomaan kokemuksiaan lastensuojelun avohuollon palveluista. Osin asiakasaineistosta nousseista teemoista muodostui työntekijöiden teemahaastattelu.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyöyrityksen työntekijät ovat hyvin tietoisia siitä mitä asiakaslähtöisyys on, ja miten se otetaan työskentelyssä huomioon. Asiakkaiden mukaan eniten kehitettävää on lastensuojelun avohuollon kirjausten luotettavuudessa sekä vuorovaikutuksessa ja luottamuksessa työntekijän ja asiakkaan kesken. Työntekijät tunnistivat asiakasaineistosta nousseet teemat kehittämisen kohteiksi työskentelyssään.
Johtopäätöksenä todettakoon, että kirjauskäytäntöihin tulee yrityksessä kiinnittää entistä enemmän huomiota. Kirjaamisessa tulee huomioida asiakasosallisuus, joka lisää luottamusta. Hyvään vuorovaikutukseen vaaditaan toki aina molempien osapuolten osallistumista, mutta työntekijän tulee omalta osaltaan varmistaa, että hän kohtaa asiakkaan kunnioittavasti. Myös asiakaspalautteen keräämistä tulee tehdä järjestelmällisemmin, digitaaliset mahdollisuudet huomioiden.
Opinnäytetyön kantavana teemana oli asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus. Yhteistyöyrityksen työntekijöille teetettiin lomakekysely liittyen lastensuojelun avohuollon palveluiden asiakaslähtöisyyteen. Asiakasaineisto kerättiin sosiaalisen median kautta. Lastensuojelun avohuollon asiakkaita pyydettiin kertomaan kokemuksiaan lastensuojelun avohuollon palveluista. Osin asiakasaineistosta nousseista teemoista muodostui työntekijöiden teemahaastattelu.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyöyrityksen työntekijät ovat hyvin tietoisia siitä mitä asiakaslähtöisyys on, ja miten se otetaan työskentelyssä huomioon. Asiakkaiden mukaan eniten kehitettävää on lastensuojelun avohuollon kirjausten luotettavuudessa sekä vuorovaikutuksessa ja luottamuksessa työntekijän ja asiakkaan kesken. Työntekijät tunnistivat asiakasaineistosta nousseet teemat kehittämisen kohteiksi työskentelyssään.
Johtopäätöksenä todettakoon, että kirjauskäytäntöihin tulee yrityksessä kiinnittää entistä enemmän huomiota. Kirjaamisessa tulee huomioida asiakasosallisuus, joka lisää luottamusta. Hyvään vuorovaikutukseen vaaditaan toki aina molempien osapuolten osallistumista, mutta työntekijän tulee omalta osaltaan varmistaa, että hän kohtaa asiakkaan kunnioittavasti. Myös asiakaspalautteen keräämistä tulee tehdä järjestelmällisemmin, digitaaliset mahdollisuudet huomioiden.