Viestintäverkoston toiminnan kehittäminen Aalto-yliopistossa
Norjamäki, Niina (2019)
Norjamäki, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712195
Tiivistelmä
Selvitin kehittämistyössäni, miten Aalto-yliopiston viestintäverkostoa voisi vahvistaa hyödyntämällä viestintäpalveluiden organisaation ulkopuolella olevia viestintää tekeviä henkilöitä. Halusin saada selville, löytäisinkö vastauksia siihen, millaisia toimintamalleja ja työkaluja viestintäverkoston eri toimijoiden johtaminen vaatii, jotta työskentely kohti yhteisiä tavoitteita olisi yhtäläistä ja tehokasta läpi organisaation.
Aalto-yliopiston viestintäpalveluiden tärkein tehtävä on toteuttaa yliopistoille annettua kolmatta tehtävää yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Viestintäpalvelut auttavat tutkijoita yleistajuistamaan omaa tutkimustaan ja kohdistamaan tietoa eri kohderyhmille erilaisten yhdessä tehtävien viestintätoimenpiteiden avulla. Viestintäpalveluiden lisäksi tiedeviestintää tekeviä henkilöitä työskentelee korkeakouluissa, laitoksissa ja tutkimusryhmissä sekä palveluyksiköissä.
Kehittämismenetelmänä käytin konstruktiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmiksi on valittu haastattelu ja ryhmäkeskustelu. Käytin sekä haastatteluissa että ryhmäkeskustelussa arvostavan haastattelun 4D-mallia. Arvostava haastattelu on valittu aineistonkeruumenetelmäksi, koska tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä toimintamallit ovat jo ennestään toimivia. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut analysoida nykytilannetta tai ongelmakohtia vaan kehittää toimintaa eteenpäin jo hyväksi todettujen toimintamallien pohjalle.
Haastattelut osoittivat, että erilaiset yhteistyön tavat ovat olleet yksittäisiä viestintäpalveluiden ja viestintäverkoston muiden toimijoiden kesken. Kehittämistyössä laatimani fasilitaattorin muistilista perustuu yksilöhaastatteluiden ja ryhmäkeskustelun analyysiin sekä keräämääni tietoperustaan. Kehittämistyö sisältää useita yksittäisiä kehittämistoimenpiteitä ja antaa aihetta pohdinnalle, millainen työskentelymalli tuottaa parhaita tiede- ja tutkimusviestinnän tuloksia.
Kun viestintäverkosto työskentelee tiiviimmässä yhteistyössä, Aalto-yliopiston tiedeviestit tavoittavat entistä tehokkaammin ja laajemmin eri kohderyhmät. Laatimani viestintäverkoston toimijoiden mallin sekä fasilitaattorin muistilistan tavoitteena on tukea tutkijaa tutkimushankkeiden viestinnässä sekä luoda hyvää yhteishenkeä läpi organisaation.
Aalto-yliopiston viestintäpalveluiden tärkein tehtävä on toteuttaa yliopistoille annettua kolmatta tehtävää yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Viestintäpalvelut auttavat tutkijoita yleistajuistamaan omaa tutkimustaan ja kohdistamaan tietoa eri kohderyhmille erilaisten yhdessä tehtävien viestintätoimenpiteiden avulla. Viestintäpalveluiden lisäksi tiedeviestintää tekeviä henkilöitä työskentelee korkeakouluissa, laitoksissa ja tutkimusryhmissä sekä palveluyksiköissä.
Kehittämismenetelmänä käytin konstruktiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmiksi on valittu haastattelu ja ryhmäkeskustelu. Käytin sekä haastatteluissa että ryhmäkeskustelussa arvostavan haastattelun 4D-mallia. Arvostava haastattelu on valittu aineistonkeruumenetelmäksi, koska tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä toimintamallit ovat jo ennestään toimivia. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut analysoida nykytilannetta tai ongelmakohtia vaan kehittää toimintaa eteenpäin jo hyväksi todettujen toimintamallien pohjalle.
Haastattelut osoittivat, että erilaiset yhteistyön tavat ovat olleet yksittäisiä viestintäpalveluiden ja viestintäverkoston muiden toimijoiden kesken. Kehittämistyössä laatimani fasilitaattorin muistilista perustuu yksilöhaastatteluiden ja ryhmäkeskustelun analyysiin sekä keräämääni tietoperustaan. Kehittämistyö sisältää useita yksittäisiä kehittämistoimenpiteitä ja antaa aihetta pohdinnalle, millainen työskentelymalli tuottaa parhaita tiede- ja tutkimusviestinnän tuloksia.
Kun viestintäverkosto työskentelee tiiviimmässä yhteistyössä, Aalto-yliopiston tiedeviestit tavoittavat entistä tehokkaammin ja laajemmin eri kohderyhmät. Laatimani viestintäverkoston toimijoiden mallin sekä fasilitaattorin muistilistan tavoitteena on tukea tutkijaa tutkimushankkeiden viestinnässä sekä luoda hyvää yhteishenkeä läpi organisaation.