Uudistuneen kauppakeskuksen brändi-imagon kartoittaminen
Vieri, Benita (2019)
Vieri, Benita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712164
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona kauppakeskus Espenille. Kauppakeskus Espen, aikaisemmin HS Center, uudistui aina nimeään myöten vuoden 2018 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kauppakeskus Espenin sen hetkinen brändi-imago. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle kattava kuva siitä, millaisena kauppakeskus Espenin asiakkaat kokevat uudistuneen kauppakeskuksen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja brändin rakentamista sekä brändi-imagoa koskevista teorioista. Tutkimus rajattiin koskemaan asiakkaiden näkökulmaa Espenin brändistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja saatu aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitiin 10 kauppakeskus Espenin asiakasta.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Espenin brändi-imago on pääosin positiivinen. Kohderyhmän mielestä Espen on siisti, viihtyisä, moderni ja tyylikäs kauppakeskus. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että asiakkaat kokevat Espeniin autolla saapumisen hankalana. Lisäksi Espenin markkinointiviestinnästä löydettiin muutamia kehittämisen kohteita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja brändin rakentamista sekä brändi-imagoa koskevista teorioista. Tutkimus rajattiin koskemaan asiakkaiden näkökulmaa Espenin brändistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja saatu aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitiin 10 kauppakeskus Espenin asiakasta.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Espenin brändi-imago on pääosin positiivinen. Kohderyhmän mielestä Espen on siisti, viihtyisä, moderni ja tyylikäs kauppakeskus. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että asiakkaat kokevat Espeniin autolla saapumisen hankalana. Lisäksi Espenin markkinointiviestinnästä löydettiin muutamia kehittämisen kohteita.