Kannattaako yksinyrittäjän toteuttaa itse yrityksensä digitaalinen markkinointi? : markkinointikampanjan panos-tuotos-analyysi
Melos, Helén (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712146
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia, minkälainen panos-tuotos-suhde digitaalisella markkinoinnilla on yksinyrittäjälle, kun hän tekee sen itse.
Työn aikana toteutettiin kaksi digitaalista markkinointikampanjaa, yksi Facebook-kampanja ja toinen Google Ads -kampanja. Panosta mitattiin käytetyllä ajalla ja rahalla. Tuotosta mitattiin näkyvyydellä, yhteydenotoilla ja myynnillä. Tämän jälkeen arvioitiin panos-tuotos-suhdetta toteutuneissa kampanjoissa.
Kumpikaan kampanja ei johtanut yhteydenottoon eikä lisämyyntiin, mutta moni ihminen klikkasi mainosta ja näki yrityksen verkkosivut. Työn aikana huomattiin, että Facebook-mainos oli vaikea toteuttaa ensikertalaiselle ja panos-tuotos-suhde siinä oli huono. Google Ads -kampanja oli helppo toteuttaa ja panos-tuotos-suhde oli hyvä, eli käytetty aika ja raha toivat riittävän paljon näkyvyyttä, jotta toiminta oli kannattavaa.
Tulosten perusteella Google Ads -kampanjaa kannattaa jatkaa, mutta verkkosivut pitää ensin päivittää. Facebook-markkinoinnin opettamiseen pitää varata enemmän aikaa, jotta sen saa tuottamaan lisää myyntiä. The aim of this thesis was to study the input-output relationship in digital marketing when the entrepreneur does it by himself.
We implemented two digital marketing campaigns with the entrepreneur, one Facebook campaign and one Google Ads campaign. As an input we measured the time spent and the financial effort and the output in terms of visibility, contact and sales. We then estimated the input-output ratio for the actual campaigns.
Neither campaign did lead to contact, nor additional sales, but many people clicked on the ad and saw the company's website. The Facebook ad was difficult to implement for the first timers and the input-output ratio was bad. The Google Ads campaign was easy to implement and the input-output ratio was good, i.e. the time and money spent brought enough visibility to be profitable.
According to the results it is worthwhile to continue with the Google Ads campaign, but the web pages have to be updated first. More time is needed to learn Facebook marketing before it can lead to improving sales.
Työn aikana toteutettiin kaksi digitaalista markkinointikampanjaa, yksi Facebook-kampanja ja toinen Google Ads -kampanja. Panosta mitattiin käytetyllä ajalla ja rahalla. Tuotosta mitattiin näkyvyydellä, yhteydenotoilla ja myynnillä. Tämän jälkeen arvioitiin panos-tuotos-suhdetta toteutuneissa kampanjoissa.
Kumpikaan kampanja ei johtanut yhteydenottoon eikä lisämyyntiin, mutta moni ihminen klikkasi mainosta ja näki yrityksen verkkosivut. Työn aikana huomattiin, että Facebook-mainos oli vaikea toteuttaa ensikertalaiselle ja panos-tuotos-suhde siinä oli huono. Google Ads -kampanja oli helppo toteuttaa ja panos-tuotos-suhde oli hyvä, eli käytetty aika ja raha toivat riittävän paljon näkyvyyttä, jotta toiminta oli kannattavaa.
Tulosten perusteella Google Ads -kampanjaa kannattaa jatkaa, mutta verkkosivut pitää ensin päivittää. Facebook-markkinoinnin opettamiseen pitää varata enemmän aikaa, jotta sen saa tuottamaan lisää myyntiä.
We implemented two digital marketing campaigns with the entrepreneur, one Facebook campaign and one Google Ads campaign. As an input we measured the time spent and the financial effort and the output in terms of visibility, contact and sales. We then estimated the input-output ratio for the actual campaigns.
Neither campaign did lead to contact, nor additional sales, but many people clicked on the ad and saw the company's website. The Facebook ad was difficult to implement for the first timers and the input-output ratio was bad. The Google Ads campaign was easy to implement and the input-output ratio was good, i.e. the time and money spent brought enough visibility to be profitable.
According to the results it is worthwhile to continue with the Google Ads campaign, but the web pages have to be updated first. More time is needed to learn Facebook marketing before it can lead to improving sales.