Informaatiolukutaidon opetus aliupseereille
Tuomisto, Liisi (2019)
Tuomisto, Liisi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712145
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä käsitellään Puolustusvoimien puolustushaarakoulujen kirjastojen tiedonhankinta- ja informaatiolukutaidon opetusta aliupseereille ja sen kehittämistä. Tarkoituksena tämän työn löydösten myötä on puolustushaarakoulukirjastojen informaatiolukutaidon opetuksen uudistaminen ja yhdenmukaistaminen niin, että se tukisi aliupseerien työssä tarvittuja tiedonhankintataitoja ja informaatiolukutaitoisuutta nykyistä paremmin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä perehdyttiin tiedonhankintataitojen ja informaatiolukutaitoisuuden merkitykseen niin yhteiskunnassa kuin työelämässä. Lisäksi haluttiin tutkia, millainen informaatiolukutaidon opetus tukee työelämää sekä millaisia hyviä käytänteitä opetuksessa on tällä hetkellä. Artikkeleiden ja tutkimustiedon avulla muodostui kuva, että Suomessa työelämän informaatiolukutaidon merkitys ja osaaminen ovat aivan viime vuosina nousseet varsinkin ammattikorkeakoulukirjastojen opetustoiminnan keskiöön.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä asiantuntijahaastatteluja. Tutkimuslöydöksistä nousi esiin erilaisia kehittämiskohteita ja toimenpide-ehdotuksia. Kirjastojen osaamista hyödynnetään aliupseeriston tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon opetuksessa puolustushaarasta riippuen vaihtelevasti. Kirjastohenkilöstön tuntemusta oman puolustushaaran toiminnasta on lisättävä, jotta informaatiolukutaidon opetusta saadaan käytännönläheisemmäksi ja työelämäyhteys paranee. Lisäksi on tärkeää integroida kirjastojen opetus osaksi aliupseeriston opetussuunnitelmia. Opetuksen ajoitusta aliupseerien opintokokonaisuuksissa tulee arvioida puolustushaarakohtaisesti. Erilaisia opetusmenetelmiä käyttäen aktivoidaan oppijaa kehittämään informaatiolukutaitoisuuttaan monipuolisesti. Kirjastojen sekä opetushenkilöstön välisen yhteistyön lisääminen tukee informaatiolukutaidon opetuksen kehittämistä.
Opetusta olisi lisäksi siirrettävä entistä enemmän verkko-oppimisympäristöön, jolloin se on ajasta ja paikasta riippumatonta ja laajemmin tarjolla myös eri henkilöstöryhmille. Kirjastojen välisenä yhteistyönä rakennettava verkkotyötila sisältäen informaatiolukutaidon perusteet sekä puolustushaaroille ominaiset erityisalueet kohdennetuin sisällöin palvelis organisaatiota mahdollisimman laajasti. The present study focuses on developing the teaching of information literacy to noncommissioned officers at the Finnish military training institutions in each branch of service. The aim of the study is to find ways to reform the teaching of information literacy in order to better provide the information literacy and information retrieval skills needed for work today.
The frame of reference of the thesis is the significance of information retrieval and information literacy in the society and working life. In addition, the study focuses on exploring the information literacy teaching methods that support working life and on the good practices used. Articles and research information reveal that the importance and “know-how” of information literacy in the workplace is at the core of teaching especially in the libraries of the universities of applied sciences in Finland.
The data for this case study were collected by conducting theme interviews with different specialists around the phenomena. Several development suggestions and proposals for action emerged from the research findings. The library staff’s knowledge of their own organisation operation must be increased in order to make the teaching more practical and to increase connectivity to work life. In addition, it is important to integrate the teaching of libraries into the subordinate curriculum. Also, the timing of teaching in the study modules should be assessed on a branch-specific basis. Increasing the co-operation between libraries and the teaching staff supports the development of information literacy teaching.
The teaching of information literacy should be gradually transferred to an e-learning environment in order to make it independent of time and place and more widely available for different groups of the staff. The collaborative networking workspace, including the basics of information literacy and specific areas of defense, would also serve the organisation as widely as possible. A variety of different teaching methods activates the learner to develop his/her information literacy in a versatile manner.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä perehdyttiin tiedonhankintataitojen ja informaatiolukutaitoisuuden merkitykseen niin yhteiskunnassa kuin työelämässä. Lisäksi haluttiin tutkia, millainen informaatiolukutaidon opetus tukee työelämää sekä millaisia hyviä käytänteitä opetuksessa on tällä hetkellä. Artikkeleiden ja tutkimustiedon avulla muodostui kuva, että Suomessa työelämän informaatiolukutaidon merkitys ja osaaminen ovat aivan viime vuosina nousseet varsinkin ammattikorkeakoulukirjastojen opetustoiminnan keskiöön.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä asiantuntijahaastatteluja. Tutkimuslöydöksistä nousi esiin erilaisia kehittämiskohteita ja toimenpide-ehdotuksia. Kirjastojen osaamista hyödynnetään aliupseeriston tiedonhankinnan ja informaatiolukutaidon opetuksessa puolustushaarasta riippuen vaihtelevasti. Kirjastohenkilöstön tuntemusta oman puolustushaaran toiminnasta on lisättävä, jotta informaatiolukutaidon opetusta saadaan käytännönläheisemmäksi ja työelämäyhteys paranee. Lisäksi on tärkeää integroida kirjastojen opetus osaksi aliupseeriston opetussuunnitelmia. Opetuksen ajoitusta aliupseerien opintokokonaisuuksissa tulee arvioida puolustushaarakohtaisesti. Erilaisia opetusmenetelmiä käyttäen aktivoidaan oppijaa kehittämään informaatiolukutaitoisuuttaan monipuolisesti. Kirjastojen sekä opetushenkilöstön välisen yhteistyön lisääminen tukee informaatiolukutaidon opetuksen kehittämistä.
Opetusta olisi lisäksi siirrettävä entistä enemmän verkko-oppimisympäristöön, jolloin se on ajasta ja paikasta riippumatonta ja laajemmin tarjolla myös eri henkilöstöryhmille. Kirjastojen välisenä yhteistyönä rakennettava verkkotyötila sisältäen informaatiolukutaidon perusteet sekä puolustushaaroille ominaiset erityisalueet kohdennetuin sisällöin palvelis organisaatiota mahdollisimman laajasti.
The frame of reference of the thesis is the significance of information retrieval and information literacy in the society and working life. In addition, the study focuses on exploring the information literacy teaching methods that support working life and on the good practices used. Articles and research information reveal that the importance and “know-how” of information literacy in the workplace is at the core of teaching especially in the libraries of the universities of applied sciences in Finland.
The data for this case study were collected by conducting theme interviews with different specialists around the phenomena. Several development suggestions and proposals for action emerged from the research findings. The library staff’s knowledge of their own organisation operation must be increased in order to make the teaching more practical and to increase connectivity to work life. In addition, it is important to integrate the teaching of libraries into the subordinate curriculum. Also, the timing of teaching in the study modules should be assessed on a branch-specific basis. Increasing the co-operation between libraries and the teaching staff supports the development of information literacy teaching.
The teaching of information literacy should be gradually transferred to an e-learning environment in order to make it independent of time and place and more widely available for different groups of the staff. The collaborative networking workspace, including the basics of information literacy and specific areas of defense, would also serve the organisation as widely as possible. A variety of different teaching methods activates the learner to develop his/her information literacy in a versatile manner.