Leiki, liiku, laula - Musiikki 4 - 5-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukena
Lehtoranta, Jasmine; Rehunen, Essi (2019)
Lehtoranta, Jasmine
Rehunen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712129
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli esitellä erilaisia musiikillisia menetelmiä ja työtapoja, joiden avulla voidaan tukea lapsen motorista kehitystä. Tavoitteenamme oli myös antaa ideoita musiikin monipuoliseen käyttöön sekä rohkaista ja innostaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä hyödyntämään musiikkia työssään uusien ideoiden avulla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Pilke musiikkipäiväkoti Taikakuun kanssa. Pidimme päiväkodin 4 – 5-vuotiaille lapsille viisi musiikkituokiota tammi-helmikuun 2019 aikana. Musiikkituokioiden painopisteenä olivat motoriset harjoitukset, joita toteutettiin liikkuen, tanssien ja soittaen. Havainnoimme lasten motorisia taitoja tuokioiden aikana ja suunnittelimme seuraavan tuokion näiden havaintojen pohjalta. Musiikkituokioille osallistuivat myös päiväkodin omat kasvattajat, jolloin he saivat olla mukana oppimassa ja toimimassa yhdessä lasten kanssa. Tuokiosuunnitelmat ja muut materiaalit jäivät päiväkodin omaan käyttöön toiminnan päätyttyä.
Työmme tietoperustana toimii varhaiskasvatus, varhaisiän musiikkikasvatus sekä lapsen motorinen kehitys. Käsitteistä nostimme erikseen esiin luovuuden ja osallisuuden, jotka pyrimme ottamaan huomioon musiikkituokioita suunnitellessamme ja toteuttaessamme. Lapset saivat musiikkituokioilla keksiä esimerkiksi erilaisia tapoja soittaa soittimia, omia kehorytmejä ja liikkumistapoja.
Opinnäytetyöprosessimme aikana toteuttamamme arviointi on ollut jatkuvaa. Toiminnallisissa tuokioissa arviointimenetelmänä käytimme havainnointia. Toiminnan päätyttyä pyysimme palautetta sekä lapsilta että aikuisilta. Tärkeässä roolissa koko prosessin ajan on ollut itsearviointi. Sekä saadun palautteen että omien arviointien perusteella koemme onnistuneemme työmme tavoitteissa hyvin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Pilke musiikkipäiväkoti Taikakuun kanssa. Pidimme päiväkodin 4 – 5-vuotiaille lapsille viisi musiikkituokiota tammi-helmikuun 2019 aikana. Musiikkituokioiden painopisteenä olivat motoriset harjoitukset, joita toteutettiin liikkuen, tanssien ja soittaen. Havainnoimme lasten motorisia taitoja tuokioiden aikana ja suunnittelimme seuraavan tuokion näiden havaintojen pohjalta. Musiikkituokioille osallistuivat myös päiväkodin omat kasvattajat, jolloin he saivat olla mukana oppimassa ja toimimassa yhdessä lasten kanssa. Tuokiosuunnitelmat ja muut materiaalit jäivät päiväkodin omaan käyttöön toiminnan päätyttyä.
Työmme tietoperustana toimii varhaiskasvatus, varhaisiän musiikkikasvatus sekä lapsen motorinen kehitys. Käsitteistä nostimme erikseen esiin luovuuden ja osallisuuden, jotka pyrimme ottamaan huomioon musiikkituokioita suunnitellessamme ja toteuttaessamme. Lapset saivat musiikkituokioilla keksiä esimerkiksi erilaisia tapoja soittaa soittimia, omia kehorytmejä ja liikkumistapoja.
Opinnäytetyöprosessimme aikana toteuttamamme arviointi on ollut jatkuvaa. Toiminnallisissa tuokioissa arviointimenetelmänä käytimme havainnointia. Toiminnan päätyttyä pyysimme palautetta sekä lapsilta että aikuisilta. Tärkeässä roolissa koko prosessin ajan on ollut itsearviointi. Sekä saadun palautteen että omien arviointien perusteella koemme onnistuneemme työmme tavoitteissa hyvin.